Plovákový letoun Loire 210: Slabá výzbroj a zastaralá koncepce

13.01.2017 - Miroslav Šnajdr

Plovákovému letounu Loire 210 přisuzovaly starší zdroje vysokou nehodovost

Loire 210 -<p>Plovákový Loire 210 byl ve výzbroji francouzského letectva do roku 1939</p>
Loire 210 -

Plovákový Loire 210 byl ve výzbroji francouzského letectva do roku 1939


Reklama

Když v Evropě vypukla druhá světová válka, disponovalo francouzské L'aéronautique navale specializovaným typem plovákového stíhacího letounu. Na katapultech bitevních křižníků Dunkerque a Strasbourg se v té době nacházelo po jedné plovákové stíhačce Nieuport 210. Koncept využít při obraně loďstva plovákové stíhačky, umístěné na katapultech bitevních lodí a křižníků, vznikl u francouzského námořnictva roku 1931.

Jedním z typů zkonstruovaných na základě specifikací z roku 1933, byl Loire 210. Vývojový tým využil konstrukční řešení trupu hornoplošné stíhačky Loire 46 a spojil jej s novým dolnoplošným křídlem. Kabina celokovového letounu zůstala odkrytá. Oproti rozšířenějšímu schématu dvou plováků měl letoun aerodynamicky výhodnější řešení v této podobě: jeden centrální plovák a dva menší vyvažovací pod křídlem (stejné uspořádání zvolili pro své vodní stíhačky později Japonci).

Prototyp absolvoval první vzlet 21. března 1935. Letové testy i zkoušky na katapultech proběhly úspěšně, ale kvůli tehdy typicky francouzské liknavosti se celý program neuvěřitelně protáhl. K oficiální objednávce 20 sériových letadel došlo až 12. května 1937. Sériová produkce běžela mezi 18. listopadem 1938 a 8. zářím 1939.

Loire 210

  • Rozpětí: 11,78 m
  • Délka: 9,52 m
  • Vzletová hmotnost: 2 150 kg
  • Max. rychlost: 300 km/h
  • Dostup: 8 000 m
  • Dolet: 750 km
  • Pohonná jednotka: 1× hvězdicový Hispano-Suiza 9Vbs o 721 kW
  • Výzbroj: 4× 7,5mm kulomet
  • Osádka: 1 muž
  • Uživatelé: Francie

Starší zdroje Loire 210 přisuzovaly vysokou nehodovost, způsobenou příliš křehkým křídlem. Mělo dojít až k pěti nehodám, ale ve skutečnosti jsou doloženy pouze dvě havárie, a to ještě bez zranění pilotů. Nicméně technickými obtížemi trpící letouny mezitím výrazně zastaraly, velení francouzského námořnictva ztratilo o koncepci zájem, a tak byla jediná letka v listopadu 1939 rozpuštěna.

Příště: Britský BLACKBURN ROC

Reklama

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Letouny 2. světové války

  • Zdroj fotografií: http://fandavion.free.fr/

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Ochočené lišky vyhledávají přítomnost svých majitelů a ochotně se učí i různým trikům.

Zajímavosti
Revue

Mayská pyramida v San Andrés v Salvadoru vznikla krátce po zničující erupci v šestém století našeho letopočtu.

Věda

Markýze z Tavory nechal Pombal lámat v kole. Manželka markýze musela velkolepému představení přihlížet a poté sledovat i popravu vlastních dětí.

Historie

Mnohé stroje MiG-17 severovietnamského letectva měly nápadité kamufláže.

Válka

Přestože v dávné historii zřejmě tekla po povrchu Marsu voda a byly na něm i velká jezera, posledních několik milionů let je rudá planeta mimořádně vyprahlým místem.

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907