Po stopách dramatu: Hvězdokupa VVV CL002 padá do centra Mléčné dráhy

Hvězdokupa VVV CL002 je nejbližší ke galaktickému centru ze všech známých kulových hvězdokup. Navíc se k němu stále přibližuje, což se pro ni za nějakou dobu stane osudným

12.01.2024 - Stanislav Mihulka

V roce 2011 se uskutečnil průzkum oblohy „Variables in the Via Lactea“ (VVV) s teleskopem VISTA Evropské jižní observatoře na hoře Cerro Paranal v Chile. Během tohoto průzkumu byla kromě jiného objevena i kulová hvězdokupa s označením VVV CL002. Je výjimečná svou blízkostí k centru Mléčné dráhy, od něhož ji dělí zhruba 1 300 světelných let. Neznáme žádnou kulovou hvězdokupu, která by byla ke galaktickému centru blíž.

Astronom Dante Minniti z chilské Univerzity Andrése Bella s týmem spolupracovníků nedávno hvězdokupu VVV CL002 důkladně prozkoumal s pomocí blízce infračervené spektroskopie s vysokým rozlišením. Využili k tomu zařízení WINERED (Warm INfrared Echelle spectrograph to Realize Extreme Dispersion), které pracuje na Magellanově teleskopu „Clay“ chilské Observatoře Las Campanas.

Nezvratný osud

Jejich cílem bylo zjistit víc o hvězdokupě, která se pohybuje v turbulentním prostředí v blízkosti galaktického centra a přitom stále „drží pohromadě.“ Analýza chemického složení hvězd této hvězdokupy ukázala, že jde o starou kulovou hvězdokupu, čímž se podobá ostatním kulovým hvězdokupám.

Dvojice hvězdokup zachycených družicí VISTA: Vpravo kulová hvězdokupa UKS 1 a vlevo mnohem méně nápadná VVV CL001. (foto: ESO/D. Minniti/VVV Team, CC BY-SA 4.0)

Podle všeho vznikla mimo centrální oblast Mléčné dráhy a v současné době „padá“ směrem na galaktické centrum. Výsledky svého výzkumu badatelé zveřejnili v podobě doposud nerecenzované publikace. Jsme tedy svědky velmi pozvolného kosmického dramatu, v němž bude hvězdokupa VVV CL002 pravděpodobně brzy zničena, samozřejmě v kosmickém měřítku času.

TIP: Krvácející Hyády: Jedna z nejznámějších hvězdokup se rozpadá

Určitě nedojde k tomu, že by celou hvězdokupu pohltila supermasivní černá díra Mléčné dráhy. Nejspíš se rozpadne na jednotlivé hvězdy či skupiny hvězd. Astronomové hodlají hvězdokupu VVV CL002 i nadále sledovat, což by mohlo přispět k pochopení evoluce a migračních mechanismů kulových hvězdokup.