Po tajemstvích temné hmoty a temné energie ve vesmíru pátrá síť superpočítačů

28.11.2016 - Stanislav Mihulka

Výpočetní síť GridPP zpracuje snímky projektu Dark Energy Survey, v nichž bude hledat stopy po slabém gravitačním čočkování

LSST -<p>Projekt Velkého celooblohového dalekohledu v Chile</p>
LSST -

Projekt Velkého celooblohového dalekohledu v Chile

Vědci britské Univerzity v Manchesteru zapojili do výzkumu stále záhadné temné hmoty a temné energie vesmíru pokročilou síť superpočítačů.

Jde o síť jménem GridPP, což je britská větev evropské sítě superpočítačů, která byla použita při analýzách dat Velkého hadronového srážeče LHC, vedoucích k objevu Higgsova bosonu.

Co prozradí slabé gravitační čočkování?

Astrofyzici používají síť GridPP ke zpracování a analýze snímků projektu Dark Energy Survey (DES), který se zaměřuje na výzkum rozpínání vesmíru a vytváření jeho struktury. Projekt využívá 4-metrový teleskop Victor M. Blanco Telescope chilské observatoře Cerro Tololo Inter-American Observatory.

Cílem výpočtů sítě GridPP je prozkoumat takzvané slabé gravitační čočkování. Při něm dochází ke zkreslení tvaru galaxií, když mezi těmito galaxiemi a námi leží temná hmota, jejíž gravitace ohýbá světelné paprsky záření zmíněných galaxií.

TIP: Proč zrychluje rozpínání vesmíru? Odpověď bude hledat nový superfoťák

Analýza snímků Dark Energy Survey je přípravou na mnohem intenzivnější zpracování dat Velkého celooblohového dalekohledu (Large Synoptic Survey Telescope, LSST), který v současné době vyrůstá v Chile.

• Zdroj fotografií: LSST