Poblíž Merkuru se rozprostírá prstenec kosmického prachu

15.03.2019 - Stanislav Mihulka

Merkur překvapil vědce prstencem prachu podél své oběžné dráhy. Je široký asi 15 milionů kilometrů

<p>Prstenec prachu u Merkuru a asteroidy v oběžné dráze Venuše.</p>

Prstenec prachu u Merkuru a asteroidy v oběžné dráze Venuše.

Sluneční soustava nám názorně ukazuje, že prstence mohou mít nejen planety, ale i hvězdy. Více či méně zřetelné prstence z prachu a kosmické suti totiž obepínají nejen Saturn a další plynné obry, ale také samotné Slunce obklopuje několik takových prstenců. Kromě Hlavního pásu a Kuiperova pásu to je ještě například jeden nezřetelný prstenec mezi oběžnými drahami Venuše a Země. A podle všeho existuje takových prstenců ještě víc.

Russell Howard z výzkumné laboratoře Naval Research Laboratory a jeho kolegové se ironií osudu vlastně původně zabývali tím, že hledali oblast Sluneční soustavy bez kosmického prachu. Podle jedné hypotézy by u Slunce měla být zcela pustá zóna, jejíž zmapování by přispělo k pochopení vzniku a vývoje planetárních soustav.

Prstenec na oběžné dráze Merkuru

To je jim tak úplně nepovedlo. Namísto bezprachové zóny našli něco zcela jiného, ale neméně zajímavého. Podél celé oběžné dráhy Merkuru objevili stopy přítomnosti nezřetelného prstence prachu. Současně se jim podařilo nepřímo potvrdit, že by na oběžné dráze Venuše mělo kolem Slunce kroužit pár set velmi starých asteroidů.

TIP: Proměna rudé planety? Mars si možná tvoří ze svých měsíců prstence

Odborníci si až doposud mysleli, že Merkur je příliš malý na to, aby svou přitažlivostí udržel ve svém okolí významnější množství kosmického prachu. Jak je ale vidět, nebyla to tak docela pravda. Howard s kolegy odhadují, že nově objevený prstenec prachu je široký asi 15 milionů kilometrů.

• Zdroj fotografií: NASA’s Goddard Space Flight Center/Mary Pat Hrybyk-Keith