Pod povrchem Marsu by mohl existovat život díky radiolýze vody

17.08.2021 - Stanislav Mihulka

Přinejmenším teoreticky by v kůře planety Mars mohly existovat živé organismy. Nutnou podmínkou je ale přítomnost dostatku vody pod povrchem rudé planety

<p>Pohled na kráter Koroljov vygenerovaný z fotografií a výškových map pořízených sondou Mars Express.</p>

Už víme, že na Zemi existují hlubinná společenstva bakterií, která závisejí na radioaktivních izotopech. Jejich záření rozkládá molekuly vody takzvanou radiolýzou a produkty takového rozkladu využívají bakterie. Tímto způsobem žijí v místech, kde se hluboko pod zemí nacházejí pukliny a póry v horninách, které jsou vyplněné vodou. Taková společenstva mohou fungovat miliony nebo i miliardy let, téměř úplně izolovaná od života na povrchu naší planety.

Planetární vědec Jesse Tarnas z JPL NASA navrhuje, že by podobně mohl existovat podpovrchový život na Marsu. Povrch Marsu je dnes velmi nehostinný. Drásá ho kosmické záření i časté prachové bouře. Proto se dnes odborníci při hledání dávného nebo i současného života na rudé planetě soustředí na místa pod povrchem.

Průzkum meteoritů z Marsu

Tarnas s kolegy analyzovali dostupné informace o vnitřních částech Marsu. Na Zemi jsme sice ještě nedovezli vzorky z rudé planety, přesto ale už takový materiál máme k dispozici. Jde o meteority pocházející z Marsu, které nám mohou poskytnout spoustu zajímavých informací. Je z nich možné vyčíst strukturu marťanských hornin, jejich minerální složení a obsah radioaktivních izotopů.

TIP: Jak hledat život na Marsu? Pomocí podkaliberních střel

Závěry vědců naznačují, že by pod povrchem Marsu, tedy v kůře planety teoreticky mohl být nějaký život. Badatelé ale zároveň zdůrazňují, že ať bývalá nebo i současná existence organismů v kůře planety Mars je kriticky závislá na přítomnosti vody. Bez vody by tam žádná radiolýza neprobíhala. Zatím nevíme, jak to s vodou v kůře Marsu je. Zjistit to bude dalším zásadním krokem výzkumu možné přítomnosti života na rudé planetě.