Podivný svět Saturnova měsíce: Na Titanu jsou písečné duny nabité elektřinou

03.04.2017 - Stanislav Mihulka

Velký mráz, hustá atmosféra plná dusíku a prostředí s organickými látkami vytvářejí podmínky pro elektrické duny na Titanu

Titan -<p>Mozaikový infračervený snímek Saturnova měsíce Titan</p>
Titan -

Mozaikový infračervený snímek Saturnova měsíce Titan

Saturnův měsíc Titan je doopravdy zvláštní svět. Je to jediný měsíc, o němž víme, že má atmosféru, která by stála za řeč. Kromě toho má komplexní podnebí, v němž fungují řeky, jezera i moře. Podstatný rozdíl oproti Zemi spočívá ale v tom, že je na mrazivém světě nenaplňuje voda, ale kapalný metan.

Další podivuhodný prvek prostředí na Titanu představují písečné duny, které často dosahují výšky 100 metrů. Na Zemi formuje písečné duny především vítr, který vane pouští. Až na pár výjimek jsou duny na Zemi orientovány po směru převládajícího větru.

Jenže na Titanu je to přesně naopak. Písečné duny tam stojí prakticky vždy proti směru větru. Vědci Georgijské techniky zřejmě konečně zjistili proč. Viníkem je podle nich statická elektřina, která drží duny pohromadě.

TIP: Na Saturnově měsíci by mohl existovat život: Dokonce i bez vody

Vědci uskutečnili několik experimentů a dospěli k závěru, že se písky na Titanu skládají z částic, které vytvářejí velmi silnou elektrostatickou sílu. Ve specifických podmínkách Titanu to podle všeho vede ke vzniku velkých dun orientovaných proti směru větru.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute