Poklad z říše mrazu: Na Sibiři objevili skřivana, který zmrzl před 46 tisíci let

25.02.2020 - Stanislav Mihulka

Nalezená zmrzlá samička skřivana růžkatého je vzpomínkou na ztracený svět nejmladší doby ledové

<p>Zmrzlý skřivan ze severovýchodní Sibiře</p>

Zmrzlý skřivan ze severovýchodní Sibiře

V roce 2018 našli badatelé u vesnice Belaya Gora na severovýchodní Sibiři pozoruhodnou a skvěle zachovalou zmrzlou mrtvolku. Když ji prostudovali švédští paleogenetici, zjistili, že jde o samičku skřivana růžkatého (Eremophila bilopha), která zmrzla přibližně před 46 tisíci let, tedy v době, kdy vrcholila nejmladší doba ledová. Tento objev opět potvrdil, že Sibiř je doslova pokladnicí cenných fosilií z doby ledové, které tam zmrzly a často se uchovaly ve velmi dobrém stavu.

Vědcům se rovněž podařilo zjistit, že tento skřivan náležel k dávné populaci skřivanů, ze které vznikly dva dnešní poddruhy těchto zajímavých ptáků. Jeden z těchto poddruhů žije na Sibiři a ten druhý v mongolských stepích. Objevy, jako je tento, pomáhají odborníkům porozumět tomu, jak vznikaly dnešní poddruhy různých druhů ptáků.

TIP: Unikátní nález: Na Sibiři objevili 40 tisíc let starou zmrzlou hlavu vlka

Vše nasvědčuje tomu, že skřivani, jako byl i nalezený pták, žili v tehdejší „mamutí stepi“. To byla krajina typická pro oblast Sibiře i další části světa dob ledových, jejíž poslední zbytky jsou dnes k vidění už pouze na Altaji, ale už bez mamutů a srstnatých nosorožců. Když skončila doba ledová, mamutí step se následně rozdělila na tundru, tajgu a stepi. Během tohoto procesu vznikly i dnešní poddruhy skřivana růžkatého.