Potápěč i tanečnice: Eurasijská motýlice lesklá

24.05.2019 - Marek Telička

Motýlice lesklá patří do řádu vážek a čeledi motýlicovitých. V českém přírodovědném názvosloví se můžete setkat i s názvy motýlice modrá nebo šídlo vodní. Tento eurasijský druh se vyskytuje od pobřeží Atlantiku až po severozápadní Čínu

<p>V rámci druhu jsou k vidění jedinci s modrým nebo zelenomodrým kovovým zbarvením.</p>

Motýlice lesklá (Calopteryx splendens) patří mezi relativně velké vážky a dorůstá bezmála pěti centimetrů. Samice kladou vajíčka na vodní rostliny, někdy i na jejich ponořené části. Pro tento účel se dokážou pod vodu opakovaně ponořit a během 45 minut nakladou až 10 vajíček. Vajíčka se vyklubou po 14 dnech a protáhlé larvy žijí obvykle dva roky, než se z nich vyvine dospělec.

TIP: Svazky nezaměstnaných opeřenců - Ptačí rodičovství a homosexualita

Samci obvykle brání svoje teritorium, ale občas je možné vidět je ve větším množství na vodních rostlinách nebo na plujících předmětech. V období námluv se snaží upoutat pozornost samiček vzdušným tancem.