Potopeni ve službách Jeho Veličenstva: Ztráty Royal Navy za 2. světové války (3)

12.09.2019 - Stanislav Hasil

Velká Británie představovala po staletí nedosažitelnou pevnost chráněnou mocným loďstvem. Ani Němci se nemohli měřit s Royal Navy, a tak se rozhodli pro jinou taktiku. Pomocí ponorek a letounů hodlali odříznout ostrovní království od jeho impéria

<p>Kresba Adolfa Bocka zachycuje úspěch německé ponorky. Také osamělí vlci dokázali způsobit nepříteli citelné ztráty.</p>

Kresba Adolfa Bocka zachycuje úspěch německé ponorky. Také osamělí vlci dokázali způsobit nepříteli citelné ztráty.


Reklama

V druhé půlce dubna 1943 vyrazil z ghanského Takoradi směrem na Freetown v Sierra Leone konvoj TS 37. Skládal se z 19 nákladních lodí, korvety Bellwort a tří rybářských lodí, Arran, Birdlip a Fandango, vybavených pro boj s ponorkami. Protivníkem se mu měla stát ponorka U-515, která operovala v rámci své třetí mise u břehů Afriky.

Osamělý vlk je pořád vlk

Základnu ve Francii opustila na konci února a od té doby už potopila dvě spojenecké lodě. Její kapitán Werner Henke, držitel Rytířského kříže Železného kříže, zastával svou funkci už něco málo přes rok a rozhodně nepostrádal talent a zkušenosti. Ke střetu došlo v noci z 30. dubna na 1. května asi 145 km jižně od Freetownu. U-515 se před půlnocí zezadu přiblížila ke konvoji a její velitel nechal vypálit šest torpéd.

Čtyři lodě dostaly zásah, netrvalo dlouho a potopily se. Doprovodná plavidla se pokusila odpovědět, ale bez úspěchu. Zároveň Arran a Birdlip změnily kurs a zahájily záchrannou akci. Ještě před úsvitem stihl Henke provést další útok. Tentokrát poslal ke dnu dvě lodě hned a třetí těžce poškodil. Ta se potopila až cestou do Freetownu ve vleku za dalším plavidlem. V reakci na útok se na místo vypravily tři torpédoborce, U-515 už ale nezastihly. Werner Henke se rozhodl nepokoušet štěstí a raději opustil oblast.

Když se o dva měsíce později vrátil do Francie, za odměnu obdržel k Rytířskému kříži Dubové listy. Během jedné akce Spojenci odepsali pět britských, jedno belgické a jedno nizozemské plavidlo a v Londýně vyvolala ztráta tolika lodí nemalé pozdvižení. Vše se navíc odehrálo v oblasti, kde do té doby k podobným útokům nedocházelo. Impérium mělo omezené zdroje, většina eskortních plavidel se soustředila na jiných více exponovaných trasách. Nikdo však nemohl předvídat, zda šlo o útok osamělého vlka nebo zda budou následovat další. Následný vývoj dal za pravdu těm, kteří věřili, že jde o ojedinělý incident. Ze všech následujících konvojů TS došlo k napadení už jen jednoho.

Zoufalý protiútok

Němci nepůsobili impériu ztráty jen na obchodních lodích, ale dokázali potápět i cenná válečná plavidla. Dne 8. června 1940 došlo na letadlovou loď Glorious plující s torpédoborci Ardent a Acasta z Norska do Skotska. Tato plavidla zpozorovaly hlídky bitevních lodí Scharnhorst a Gneisenau, jež okamžitě zvýšily rychlost a zahájily pronásledování. Britové své pronásledovatele zaznamenali o čtvrt hodiny později.

Na celém střetu je zvláštní, že ve vzduchu neoperovalo žádné průzkumné letadlo a ani v takzvaném vraním hnízdě nikdo nedržel hlídku. Letadlová loď plula vlastně poslepu. Trvalo ještě 20 minut od spatření nepřítele, než kapitán nařídil připravit na palubu pět torpédových letounů. Zatímco Glorious a Acasta pokračovaly dál stejnou rychlostí, Ardent vyrazil do protiútoku. Scharnhorst na malou loď zahájil palbu a během necelé hodiny ji potopil. Němci se poté plně soustředili na Glorious a hned třetí salvou slavili úspěch. 

Zásah na rekordní vzdálenost

Na úctyhodnou vzdálenost 24 km zasáhl Scharnhorst část letecké paluby, zničil připravované letouny a horní hangár, čímž se ochránil před jakýmkoliv vzdušným protiúderem. Těsně před pátou hodinou odpoledne se Němcům podařilo zasáhnout velitelský můstek a vysílačku. Následovalo 20 minut klidu, které zařídila kouřová clona z potápějícího se Ardentu. Kriegsmarine obnovila palbu v 17.20 a zanedlouho se jí podařilo trefi t strojovnu. Glorious začala zpomalovat, což její osud zpečetilo.

TIP: Nepřekonatelné skóre U-35: Nejúspěšnější německá ponorka Velké války

Útočníci pokračovali v palbě ještě necelou půlhodinu, než nešťastná letadlová loď klesla do hlubin, kam ji zanedlouho následoval i druhý torpédoborec Acasta. Odhaduje se, že po odplutí německých bitevních lodí zůstalo ve vodě přes 800 britských námořníků. Kvůli rádiovému klidu před střetem a zásahu vysílačky v jeho průběhu o nich ale Královské námořnictvo nevědělo. V následujících dnech norské lodě a německý hydroplán zachránily 45 námořníků, zbylých 1 519 mužů v chladných severních vodách zahynulo.

  • Zdroj textu:

    Speciál II. světové

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Revue

Čínské prasečí farmy jsou bohatým zdrojem chřipkových virů.

Věda

Ve viditelném světle

Na takovýto vzhled M31 jsme zvyklí od dob větších pozemních dalekohledů. Hvězdný ostrov v Andromedě dělí od Země asi 2,5 milionu světelných roků a jeho průměr astronomové určili na 230 tisíc světelných let. Jedná se o spirální galaxii, která je vůči našemu pohledu částečně skloněná. Její hmotnost se pohybuje v rozpětí 300–400 miliard hmotností Slunce (nepočítaje temnou hmotu). M31 a Mléčná dráha představují dva největší objekty v Místní skupině. Navzájem se k sobě přibližují a zhruba za čtyři miliardy roků postupně splynou v jednu velkou eliptickou galaxii.

Vesmír

Pes ušatý je v angličtině pojmenován „Bat-eared fox“, tedy „liška s netopýříma ušima“. Sluch této psovité šelmy je skutečně mimořádný.

Příroda
Zajímavosti
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907