Potvrzeno: Hvězdná mláďata se krmí díky svým magnetickým polím

Jakým způsobem se „krmí“ nově zrozené hvězdy? Jak se dostane kosmický plyn a prach z okolního vesmíru k rostoucímu hvězdnému mláděti? Tři desítky let stará teorie nyní došla svého potvrzení.

28.08.2020 - Stanislav Mihulka

Nově zrozená hvězda se obvykle zpočátku krmí hmotou ze svého okolí a postupně roste do své konečné velikosti. Otázkou ale je, jak to vlastně dělá. Jakým způsobem se dostane kosmický plyn a prach z okolního vesmíru k rostoucímu hvězdnému mláděti? Astronomové již asi před 30 lety vyslovili hypotézu, že při tomhle krmení hrají klíčovou roli magnetická pole hvězdného mláděte.

Teď tuto představu potvrdil tým odborníků, který vedla Rebeca García López z německého institutu Max Planck Institute for Astronomy a irských institucí Dublin Institute for Advanced Studies a University College Dublin. Podařilo se jim pozorovat, jak podél siločar magnetického pole jednoho blízkého hvězdné mláděte přitéká plyn a prach z okolního vesmíru.

Hvězdné mládě TW Hydrae

Dotyčným hvězdným mládětem je mezi astronomy velmi populární hvězda typu T Tauri, která se jmenuje TW Hydrae. Nachází se v souhvězdí Hydry, ve vzdálenosti 196 světelných let. Její hmotnost dosahuje asi 80 procent hmotnosti Slunce a vznikla ale teprve před zhruba 10 miliony let. Hvězdu obklopuje protoplanetární disk, který je shodou okolností umístěný krásně kolmo vůči pohledu ze Země. Proto je TW Hydrae ideálním objektem pro pozorování a výzkum velmi mladých hvězd.

TIP: Objev u mladé hvězdy: V protoplanetárním disku detekovali metanol

Klíčovou roli v tomto významném pozorování sehrál pokročilý interferometr GRAVITY, který pracuje na soustavě teleskopů Very Large Telescope v Chile. Právě díky GRAVITY astronomové „na vlastní oči“ viděli, že magnetická pole mladičké hvězdy TW Hydrae opravdu přivádějí kosmický plyn a prach přímo ke hvězdě. Protoplanetární disk kolem hvězdy rychle rotuje a magnetická pole rotující materiál přibržďují, díky čemuž se může dostat ke hvězdě.