Požár na palubě kosmické lodi? NASA chystá drsný experiment

18.03.2016 - Martin Reichman

Zásobovací loď Cygnus, která příští týden zamíří k ISS, bude cílem drsného experimentu – NASA na její palubě hodlá založit požár

Je jistě mnoho věcí, které na palubě kosmické lodi nikdo vidět nechce. Vedle krvežíznivého vetřelce bude na jednom z předních míst takového seznamu nežádoucích věcí i požár. Paradoxně právě požár k vidění bude – a půjde o cílený experiment NASA.

Požár na palubě kosmické lodi

Požár vypukne na nákladní lodi Cygnus, která v rámci zásobovací mise dopraví na ISS zásoby. K Mezinárodní vesmírné stanici se nákladní loď vypraví již 22. března. Poté co budou zásoby bezpečně přemístěny na palubu ISS, dojde k odpojení lodi a po jejím bezpečném oddálení zažehne v uzavřeném boxu Saffire, umístěném na palubě Cygnusu, k řízenému požáru. Experiment bude odstartován vzdáleně ze Země a trvat by měl 15 až 20 minut.

Požár bude přitom snímat několik senzorů a také dvojice kamer. Vědci si od poněkud drsného experimentu slibují, že rozšíří jejich poznatky o chování požáru a hoření v prostředí mikrogravitace. Poměrně pikantním faktem na plánovaném experimentu je, že právě nákladní loď Cygnus se stala obětí ohnivého pekla při explozi rakety Antares v říjnu 2014.

Jak bude vypadat experiment Saffire