Pozemské experimenty ukazují, že povrch měsíce Europy je měkoučký jako peřina

29.01.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Povrch Jupiterova měsíce Europy může být nečekaně měkký. Naznačují to pozemské experimenty.</p>

Stále ještě záhadný a mnohá překvapení slibující měsíc Europa je pro nás stále lákavějším cílem. Kdo ví, co se skrývá pod jeho ledem. Co ale mohou naše meziplanetární sondy čekat, až jednou dosednou na jeho povrch?

Robert Nelson z institutu Planetary Science Institute a jeho mezinárodní tým se pokusili uměle vytvořit materiál regolit, který pokrývá povrch Europy a dalších podobných těles Sluneční soustavy.

Měkký povrch Europy

Vědci nejprve použili zrnka oxidu hliníku různých velikostí a s nimi vytvořili regolit. Pak pozorovali, jak různé typy regolitu odrážejí sluneční záření. Pozorování  následně srovnávali s reálnými snímky těles ve vesmíru. Výsledky jejich experimentu napovídají, že povrch Europy a dalších těles může být velmi měkký a porézní.

TIP: Jak rychle a levně prozkoumat ledový měsíc? Co třeba do něj vší silou narazit?

Pokud mají Nelson a spol. pravdu, tak na Europě můžeme čekat regolit, který bude méně hustý, než čerstvě napadaný sníh. Podobné by to mělo být také na trpasličí planetě Ceres. Plánovači misí na povrch těchto těles to budou muset vzít v úvahu.

Planetary Science Institute, Icarus