Pozorné oči opičích samců: Makakové dokážou „vidět“ ovulaci

05.06.2017 - Zuzana Teličková

Soustředěná pozornost -<p>Samcům makaka se pozorné sledování samiček vyplatí – dokážou tak dobře identifikovat období plodnosti</p>
Soustředěná pozornost -

Samcům některých opic se vyplatí, když stráví delší dobu pozorováním své potenciální partnerky. Tento čas totiž může být klíčovým momentem, kdy samec rozpozná jemné sexuální signály ukazující na plodnost či neplodnost konkrétní „nevěsty“.

Mezinárodní tým biologů a psychologů provedl experiment se samci makaků z ostrova Cayo Santiago u pobřeží Portorika. Každému z nich předložil dvě fotografie: na první byla vyfocena právě ovulující samička, na druhé pak totožná samička před ovulací. Ukázalo se, že pokud samci samičku znali z dřívější doby, dokázali v osmdesáti procentech rozpoznat, zda zrovna má plodné dny. U cizích samiček, jejichž obličej nikdy neviděli, však nebyli schopni učinit takový závěr.

TIP: Lidé nejsou jediní aneb Také šimpanzi častěji používají pravou ruku

Výsledek studie tedy naznačil, že samci mohou zvýšit své šance na rozpoznání plodnosti samic tím, že je předem lépe poznají.

Dřívější výzkumy odhalily, že samičky opic mají někdy při ovulaci tmavší obličej. Není to však pravidlem a jiné znaky doprovázející plodné dny zůstávají vědcům zatím utajeny.

„Studie vyvolává další otázky, například jestli i muži dokáží rozeznat, kdy jsou ženy ve svém plodném období.“ podotýká jedna z autorek studie psycholožka Laurie Santosová z Yale University. Podle ní hraje při čtení tváří hlavní roli zkušenost, která může samcům při výběru samičky a úspěšném rozmnožování velmi pomoci.

Příroda 5/11