Před 2 měsíci vypukla na Marsu bouře: Rover Opportunity od té doby mlčí

20.08.2018 - Stanislav Mihulka

Na Marsu je zřejmě stále příliš prachu na to, aby rover Opportunity mohl fungovat. Inženýři NASA jsou ale mírně optimističtí

<p>Mars na snímcích sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Vpravo situace po vypuknutí prachové bouře.</p>

Na počátku června vypukla na Marsu prachová bouře. Postupně zasáhla celou planetu a nevyhnula se ani roverům, které zkoumají povrch rudé planety. Rover Opportunity, který pracuje na Marsu od ledna 2004, to podle všeho schytal nejvíc.

Od 10. června, kdy mu monstrózní prachová bouře pokryla solární panely, se Opportunity neozval. Bez fungujících solárních panelů si rover nemůže dobíjet baterie a nemá tudíž energii. Operátoři se domnívají, že rover přešel do režimu hibernace a čeká, až se zlepší podmínky.

V NASA jsou optimističtí

V NASA jsou nicméně optimističtí a věří, že ještě není vše ztraceno. Baterie roveru byly podle nich před bouří v relativně dobrém stavu a mohly by přežít bouři v relativně dobré kondici.

TIP: Rover NASA Opportunity na Marsu zasáhla obrovská písečná bouře

Výhodou je i to, že bouře zastihla rover Opportunity v době, kdy v dané oblasti začíná marťanské léto. Samotná prachová bouře totiž zvyšuje teplotu prostředí, takže rover zůstane dost teplý na to, aby mohl přežít. Od konce července bouře na Marsu pomalu ustupuje, ale ve vzduchu je stále velké množství prachu. Zřejmě je ho ještě příliš na to, aby rover mohl pracovat.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/MSSS