Před 30 tisíci lety jsme se křížili s neandertálci. Jejich geny ale postupně mizí

11.11.2016 - Stanislav Mihulka

Geny z malých populací neandertálců dlouho neobstojí v mohutných lidských populacích

Během času přicházíme o geny, které původně pocházejí z neandertálců

Neandertálci zřejmě zmizeli z historie asi před 30 tisíci let. Malá část jejich DNA ale přežila. Zůstala tu s námi, v lidské DNA. Geny neandertálců teď z našeho genomu postupně mizí.

Vědci odhalili, že existuje sice slabý, ale zato všudypřítomný tlak přírodního výběru, který vytrvale působí proti DNA neandertálců. Je to prý důsledek toho, že se velká lidská populace zkřížila s malou populací neandertálců.

Jde o to, že populace neandertálců byly historicky mnohem menší, nežli naše lidské populace. A v malých populacích se mohly udržet i ne zcela optimální geny. Když se ale neandertálci zkřížili s lidmi, tak se jejich geny najednou octly v mnohem větší populaci. A to byl jejich konec.

TIP: Muž z Altamury dárcem nejstaršího vzorku DNA neandertálců

Pokud by to tak nebylo a před 30 tisíci let by se bývaly střetly například zhruba stejně velké populaci lidí a neandertálců, tak by jejich geny byly v lidské DNA zastoupeny jiným způsobem.

UC Davis, PLoS Genetics