Překrásné tvary planetárních mlhovin vykreslují dvojice umírajících hvězd

30.09.2016 - Stanislav Mihulka

Nová pozorování nitra planetárních mlhovin potvrzují teoretické představy astronomů

Motýlí mlhovina -<p>Planetární mlhoviny obvykle vznikají působením těsných dvojic hvězd</p>
Motýlí mlhovina -

Planetární mlhoviny obvykle vznikají působením těsných dvojic hvězd

Astronomové už dlouho podezírají krásně tvarované planetární mlhoviny, tedy rozpínající se obálky umírajících hvězd, že je vykreslují intenzivní magnetická pole velice těsně obíhajících dvojic hvězd. Tyto teoretické předpoklady teď potvrzuje nová studie Todda Hillwiga z Valparaiso University v americké Indianě a jeho kolegů.

Dnes známe přes tisícovku planetárních mlhovin. Některé jsou jednoduše sférické, takových je ale jenom menšina. Většina těchto oblaků kolem umírajících hvězd má komplikované, často velmi krásné symetrické tvary, které mohou připomínat přesýpací hodiny nebo třeba motýly.

Hillwig a jeho tým se snažili nalézt takové planetární mlhoviny, v nichž by mohli pečlivě prozkoumat pohyby hvězd. Stálo to spoustu tvrdé práce s teleskopem, která nakonec vyústila do osmi hvězdných systémů s planetární mlhovinou, v nichž bylo možné analyzovat těsné dvojhvězdy.

TIP: Motýlí mlhovina: Velkolepé rekviem dvojice umírajících hvězd

Autoři připouštějí, že osm není právě velký počet. Výsledky studie jsou pro ně ale dost přesvědčivé. Jde o to, že vhodně uspořádáných hvězdných systémů s planetární mlhovinou, v nichž lze detailně zkoumat dvojhvězdy, je jenom velice málo.

ESA/Hubble & NASA