Překvapení: Masivní hvězdy nevznikají z disku hmoty ale z kosmického guláše

Masivní hvězdy nemají úhledný „zárodečný“ disk. Rodí se v chaosu proudícího plynu a prachu

11.05.2021 - Stanislav Mihulka

Už dlouho víme, jak vznikají menší hvězdy, třeba jako je naše Slunce. Vynoří se z rotujícího oblaku kosmického plynu a prachu, který má relativně uspořádaný tvar disku. Takové disky jsme již pozorovali kolem řady čerstvě zrozených hvězd menších  velikostí, ale zatím nikdy u mladých masivních hvězd.

Časem se objevily pochybnosti, zda masivní hvězdy vznikají stejným způsobem jako hvězdy menších velikostí. Ciriaco Goddi z nizozemské Leiden University a jeho tým tyto pochybnosti potvrdili. A je z toho nakonec velké překvapení. Vše nasvědčuje tomu, že masivní hvězdy opravdu nevznikají z disků plynu a prachu. Rodí se z chaotických chuchvalců hmoty, které připomínají kosmický guláš.

Průzkum zárodků masivních hvězd

Goddiho tým prostudoval tři rodící se masivní hvězdy, jejichž „embrya“ se nacházejí ve hvězdné porodnici W51, vzdálené od nás asi 17 tisíc světelných let. Hledali u nich především velké stabilní disky, které by vzhledem k okolnostem měly být viditelné na snímcích soustavy radioteleskopů ALMA.

TIP: Galaktická záhada: Nikdo neví, kde se v centru Mléčné dráhy vzaly mladé hvězdy

Astronomové se snažili. Žádné disky u zmíněných masivních hvězdných mláďat ale nenašli. Obklopuje je, slušně řečeno, naprostý chaos. Namísto disků tyto hvězdy vznikají v kosmickém guláši. Hmota na ně proudí ze všech možných směrů a nepravidelnou rychlostí, čímž se rovněž liší od menších hvězd. Vědci se domnívají, že právě kvůli přísunu hmoty z různých směru se okolo zárodků masivních hvězd nevytvářejí disky.