Překvapení v planetárním systému: Obří planeta u příliš mladé hvězdy

07.06.2016 - Stanislav Mihulka

Nově objevená planeta CI Tau b je osmkrát větší než Jupiter. Její mateřská hvězda je na takto velkou planetu nečekaně mladá

O vzniku planet a vývoji planetárních soustav máme určité představy. Občas se ale stane, že objevíme planetární systém, který nám do zažitých představ příliš nepasuje. Astronomové se například až donedávna domnívali, že planety o velikosti Jupiteru potřebovaly ke svému vzniku minimálně 10 milionů let. Nová pozorování ale tyto teze zpochybňují.

Christopher Johns-Krull z Riceovy univerzity a jeho spolupracovníci objevili exoplanetu CI Tau b, která je nejméně osmkrát větší než Jupiter. Svou mateřskou hvězdu obkrouží CI Tau b jednou za 9 dnů. Podivné je, že mateřská hvězda je na takto velkou planetu příliš mladá - odborníci její věk odhadují na 2 miliony let. Nově objevený systém se nachází v souhvězdí Býka, přibližně 450 světelných let od Země.

TIP: Astronomové objevili obří exoplanetu o velikosti Jupiteru a hmotnosti Saturnu

Nová obří exoplaneta byla objevena metodou měření radiálních rychlostí u jedné z hvězd hvězdné porodnice Taurus-Auriga. Podle vědců jde o unikátní objev, protože takto velký a horký plynný obr musel vzniknout doopravdy rychle.

Rice University