Překvapení z Marsu: Robot Curiosity objevil zvláštně lesklý kámen

06.12.2018 - Stanislav Mihulka

Rover Curiosity hlásí další z marsovských objevů. Tentokrát robotická laboratoř narazila na podivně lesklý kámen

Planeta Mars na první pohled vypadá jako úplně vyprahlá pustina, kde nemůže být nic zajímavého. Opak je ale pravdou. Stačilo poslat na rudou planetu robotické průzkumníky a ti každou chvíli hlásí nějaký pozoruhodný nález. Teď se to povedlo robotické laboratoři Curiosity.

Koncem listopadu našla laboratoř Curiosity na povrchu Marsu nápadně lesklý kámen. Na první pohled to nezní zase tak překvapivě, na Marsu ale takové kameny rozhodně nejsou běžně k vidění. Jak to u mise Curiosity bývá zvykem, zajímavý kámen hned dostal svoji přezdívku, v tomto případě „Little Colonsay“.

Lesklý kámen nebo meteorit?

Vědci mají podezření, že by mohlo jít o meteorit, který spadl na povrch Marsu. Vzhled ale může klamat a platí to i na Marsu. Přesvědčivý důkaz původu lesklého kamene by měla přinést až jeho chemická analýza. Operátoři proto nařídili laboratoři Curiosity, aby kámen a jeho okolí důkladně prozkoumala. To ovšem nějaký čas potrvá a podle nejnovějších zpráv zatím výsledky analýz lesklého kamene neznáme.

TIP: Novoroční záhada: Snímky Curiosity z Marsu ukazují zvláštní geologické útvary

Kameni „Little Colonsay“ se věnuje především zařízení ChemCam (Chemistry and Camera), které je určeno k právě analýzám hornin. Další přístroje laboratoře Curiosity se zabývají vrtáním a průzkumem materiálů v bezprostřední blízkosti pozoruhodného kamene, zatímco senzory roveru zkoumají širší okolí nálezu.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/LANL