Překvapivý objev: Astronomové odhalili polární záři na kometě

Z pozorování sondy Rosetta vyplynulo, že se na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko objevují ultrafialové polární záře

25.09.2020 - Stanislav Mihulka

Polární záře nejsou ve Sluneční soustavě nijak zvlášť výjimečné. Světelná show se objevují na Zemi, ale i na dalších planetách. Teď se ukázalo, že polární záře mají i komety. Mezinárodní tým astronomů, který vedla Marina Galand z britské Imperial College London, odhalili polární záři na slavní kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

Badatelé při tomto objevu využili data, která u komety nasbírala evropská meziplanetární sonda Rosetta. Z těchto dat vyplynulo, že kometu Čurjumov-Gerasimenko obklopuje záře v ultrafialové oblasti spektra. Tuto záři přitom vytvářejí elektricky nabité částice ze slunečního větru.

Polární záře na kometě

Vědci se prý nejdříve domnívali, že ultrafialové záření na kometě vytváří jev zvaný „dayglow“, tedy „denní záře“. V takovém případě by šlo o výsledek působení slunečních fotonů na plyn, který tryská z komety. Badatele ale překvapilo, když zjistili, že ve skutečnosti jde o polární záři, kterou vytvářejí elektrony ze slunečního větru.

TIP: Kometa Čurjumov-Gerasimenko letí vesmírem a mění barvu jako chameleon

Polární záře na Zemi a na plynných obrech, jako je například Jupiter, vznikají v důsledku působení slunečního větru na magnetické pole planety. Mars pořádné magnetické pole nemá a polární záře tam vytvářejí protony slunečního větru, které zasahují řídkou atmosféru rudé planety.

Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko nemá ani magnetické pole, ani atmosféru jako planeta. Obklopuje ji ale koma, kulovitá obálka kolem jádra komety, kterou tvoří převážně plyny, uvolňované z jádra. Když elektrony slunečního větru zasáhnou koma, vznikají ultrafialové polární záře. Jejich výzkum ovšem nebyl jednoduchý. Vědci museli analyzovat data z prakticky všech přístrojů Rosetty a důmyslně je zkombinovat.

ESA/Rosetta/NAVCAM