Překvapivý objev: V Mléčné dráze je ohromná prázdnota bez mladých hvězd

Pozorování v infračervené oblasti odhalilo, že kolem centra Mléčné dráhy je oblast o poloměru 8 tisíc světelných let, kde nejsou mladé hvězdy

04.08.2016 - Stanislav Mihulka

Mléčná dráha je poměrně velká galaxie se spoustou hvězd. Protože jsme ale uvnitř, není pro nás úplně jednoduché zjistit, jaká je struktura Mléčné dráhy a jak se naše Galaxie během historie vyvíjela.

Pro astronomy jsou ke studiu rozmístění hvězd v Mléčné dráze ideální cefeidy, mladé pulsující proměnné hvězdy, jejichž perioda pulsů přímo závisí na jejich absolutní svítivosti. Proto se cefeidy používají jako takzvané standardní svíčky ke zjišťování vzdáleností v okolním vesmíru.

Už delší dobu víme, že je obtížné najít cefeidy ve vnitřních oblastech Mléčné dráhy. Vědci si doposud mysleli, že je to kvůli množství mezihvězdného prachu a plynu, které nám uprostřed Mléčné dráhy zastiňují výhled.

Pustina uprostřed Mléčné dráhy

Tým japonských, jihoafrických a italských astronomů ale nedávno zjistil, že se kolem centra Mléčné dráhy rozkládá ohromná pustina, kde nejspíš žádné cefeidy, ani žádné jiné mladé hvězdy skutečně nejsou.

TIP: RS Puppis: Cefeida, která pomáhá určovat vzdálenosti ve vesmíru

Badatelé k tomu použili pozorování v infračervené oblasti spektra teleskopem observatoře v jihoafrickém Sutherlandu. Když pronikli skrz oblaka prachu, objevili cefeidy v oblasti o poloměru asi 150 světelných let kolem centra Mléčné dráhy. Kolem se ale rozkládá pustina o poloměru 8 tisíc světelných let, kde žádné cefeidy nejsou.

Royal Astronomical Society