Přestává svět vonět? Globální změny klimatu mají vliv i na vůni rostlin

Vědci již déle vědí, že globální oteplování negativně ovlivňuje růst flóry – nyní se ovšem ukazuje, že v jeho důsledku přestávají rostliny i vonět. Květiny vytvářejí vůni proto, aby přilákaly opylující hmyz, a zajistily si tak množení. Za každým pachem přitom „stojí“ směs desítek, někdy i stovek těkavých látek z několika biochemických skupin.

TIP: Proč kávě zvoní hrana: Bude jí méně a bude méně kvalitní

Odborníci z univerzity v Jeruzalémě, zabývající se kontrolními mechanismy regulujícími rostlinnou vůni, se zaměřili na petúnie: Pokud je vystavili vyšším teplotám, než je pro ně běžné, přestaly květiny vůni šířit. Vědci následně identifikovali, že to má na svědomí gen PH4, který funguje jako přímý regulátor emisí odérů. Pokud jej badatelé „vypnuli“, přestaly petúnie vůni vydávat, i když ji nadále produkovaly. Zmíněný gen navíc slouží jako přepínač mezi dvěma hlavními znaky květin – barvou a vůní.

Podle vedoucího studie Alona Can’aniho tak „zvýšení teploty spojované s měnícím se globálním klimatem narušuje vzájemný vztah rostlin a opylovačů, interakci usnadněnou především barvou a vůní“.