Převratná technologie: Fotosyntetický článek vyrábí palivo z oxidu uhličitého

14.08.2016 - Stanislav Mihulka

Úžasná technologie fotosyntetického článku zabíjí hned dvě mouchy jednou ranou

Nová technologie fotosytetického článku je průlomem, který by mohl změnit náš přístup k výrobě paliva a zároveň i k redukci emisí. Fotosyntetický článek totiž řeší obě dvě tyto věci najednou.

Technologie funguje podobně jako listy rostlin. Rovněž využívá sluneční záření k výrobě energeticky bohatých molekul z oxidu uhličitého, kterého je v atmosféře až moc. Rozdíl je vlastně jenom v tom, že fotosyntetický článek nevyrábí cukr, ale takzvaný syntézní plyn, směs oxidu uhelnatého a vodíku.

TIP: Extrémně lehká fotovoltaika: Nové solární články unese mýdlová bublina

Chemické reakce tohoto druhu potřebují účinný katalyzátor. Klíčem k úspěchu se v případě fotosyntetického článku staly nanovločky diselenidu wolframu, které fungují asi tisíckrát rychleji než katalyzátory z drahých kovů, a zároveň jsou dvacetkrát levnější.

IFL Science, Science