Problém na oběžné dráze: Skafandry v šatníku ISS jsou už za zenitem

04.05.2017 - Stanislav Mihulka

Skafandry NASA už dávno vyšly z módy a ještě ke všemu jich začíná být nedostatek

Skafandr NASA -<p>Astronaut Joseph Tanner během výstupu do kosmického prostoru</p>
Skafandr NASA -

Astronaut Joseph Tanner během výstupu do kosmického prostoru

Šatník astronautů NASA na palubě Mezinárodní vesmírné stanice ISS nevypadá moc dobře. Skafandry pro výstup do kosmického prostoru jsou už opravdu za zenitem. Přitom potrvá ještě celé roky, než bude k dispozici nová generace skafandrů.

K tomu dospěla nedávná zpráva NASA, která hodnotila stav skafandrů Extravehicular Mobility Units (EMU). To jsou jediné skafandry, které se na ISS používají k výstupům do vesmíru.

Ze zprávy vyplývá, že v tuto chvíli je na oběžné dráze k dispozici 11 funkčních skafandrů z původních 18. Podle odborníků je to problém, protože skafandry nemusejí vystačit do odstavení ISS, které je plánované na rok 2024.

Skafandry z roku 1974

Smutné je, že zmíněné skafandry již překročily svoji plánovanou životnost o 15 let. Prošly sice řadou úprav a individuálních vylepšení, to ale nemění nic na tom, že jde o skafandry původně vyvinuté již v roce 1974, které se poprvé dostaly do vesmíru v roce 1981.

TIP: Boeing vyvinul nové stylové skafandry pro své vesmírné mise

NASA má tedy opět další závažný problém, i když v minulých letech agentura utratila téměř 200 milionů dolarů (téměř 5 miliard Kč) na tři projekty vývoje skafandru. Jeho řešení nebude možné příliš odkládat, zvlášť pokud bude životnost ISS nakonec ještě dále prodloužena do roku 2028.

IFL Science, NASA