Proč má Pluto načervenalou barvu?

13.06.2020 - Michal Švanda

Když v roce 2015 prolétala sonda New Horizons kolem Pluta, vědci předem netušili, co od něj čekat: Odhadovali, že půjde o fádní ledový svět. Jeho skutečná bohatost, dokumentovaná právě průletovými snímky průzkumníka, tak všechny překvapila

Reálné zbarvení povrchu trpasličí planety bylo jednou z otázek, neboť z pozemních pozorování se Pluto zdálo načervenalé – což New Horizons potvrdila. Jedná se tak po Marsu o další načervenalý objekt Sluneční soustavy.

Za odstín rudé planety odpovídají oxidy železa v povrchových horninách, jejichž přítomnost však v mrazivých dálavách naší soustavy nelze očekávat. Za obdobné zbarvení Pluta tak zřejmě mohou jiné chemické sloučeniny, tzv. tholiny. Jejich vznik pozoroval již Carl Sagan, který se snažil v laboratoři napodobit očekávané podmínky v atmosféře Titanu. Populární astronom tušil, že se v plynném obalu měsíce nachází především dusík, ale také jednoduché organické sloučeniny, například jednoduché uhlovodíky. Když zmíněnou směs vystavoval ultrafialovému záření, vznikala obtížně definovatelná kombinace heteropolymerních organických látek. Pojmenoval ji „tholiny“, přičemž měla červenohnědou barvu.

TIP: Kde měsíc Pluta Charon přišel ke své zvláštní rezavé skvrně?

Analýzy ukazují, že i v atmosféře Pluta a jeho souputníka Charonu panují pro vznik tholinů dobré podmínky. Očekává se tedy, že se právě uvedené sloučeniny ukládají na povrchu obou těles a odpovídají nejen za jejich načervenalý vzhled, ale také za namodralý nádech tamních atmosfér.