Proč muži umírají dříve než ženy? Odpovědí může být ztráta chromozomu Y

Muži během stárnutí přicházejí v některých buňkách o chromozom Y. Podle vědců to ohrožuje jejich srdce

19.07.2022 - Stanislav Mihulka

Není žádným tajemstvím, že muži umírají v mladším věku než ženy. V USA je to v průměru o pět let dříve, v Česku je střední délka dožití 76 let u mužů a 82 let u žen. „Muži umírají mladší obzvláště po dosažení 60 let. Jako kdyby jejich biologický věk plynul rychleji než u žen,říká Kenneth Walsh z americké Univerzity ve Virginii. „Je ohromující, o kolik let života kvůli tomu muži přicházejí.

Walsh vedl početný tým odborníků, kteří se snažili zjistit, proč muži umírají dříve. Využili k tomu oblíbený genetický editor CRISPR, s jehož pomocí „vygumovali“ z buněk kostní dřeně samců myší chromozom Y. Jde o pohlavní chromozom, který se u lidí a většiny savců vyskytuje u samčího pohlaví, společně s chromozomem X. Samčí kombinace pohlavních chromozomů je tedy XY, zatímco u samic XX.

Ztracené chromozomy

Vědci již dříve pozorovali, že se během stárnutí u samců chromozomy Y z některých buněk ztrácejí. Týká se to především buněk, které jsou často nahrazovány, jako například různé typy krevních buněk. Buňky během života jedince postupně hromadí mutace a občas dojde ke ztrátě celého chromozomu Y.

Když Walsh s kolegy odstranili samcům myším chromozomy Y z buněk kostní dřeně, došlo u nich k produkci bílých krvinek bez chromozomu Y. Tyto bílé krvinky se zřejmě nechovají, jak by měly. Část z nich se dostane do srdce, kde aktivují procesy, které vedou ke zjizvování srdeční tkáně. Tím ale končí veškerá „legrace“. Zjizvování srdce postupně zhoršuje činnost srdce a nakonec vede k předčasné smrti, v tomto případě pokusné myši.

TIP: Vědci spočítali, jakého nejvyššího věku se mohou lidé dožít

Podle Walshe a jeho kolegů je zjivování srdce typickým znakem stárnutí. Odhaduje se, že v rozvinutých zemích přispívá k téměř polovině všech úmrtí. Badatelé jsou vzhledem k výsledkům výzkumu přesvědčeni, že mnoho těchto úmrtí může úzce souviset se ztrátou chromozomu Y z buněk, pochopitelně u mužů.