Proč se umístění kulových a otevřených hvězdokup v Galaxii liší?

23.07.2022 - Michal Švanda

Zatímco otevřené hvězdokupy se vyskytují v disku Galaxie, jejich kulové protějšky tvoří součást galaktického hala. Čím je tento rozdíl způsobený?

<p>Otevřená hvězdokupa <strong>NGC 2547</strong> (vlevo) obsahuje mladé, jasné hvězdy staré zhruba 30 milionů let. Kulová hvězdokupa <strong>47 Tucanae</strong> (NGC 104) obsahuje miliony hvězd starých zhruba 13 miliard let. <em>(foto: ESO + ESO, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Otevřená hvězdokupa NGC 2547 (vlevo) obsahuje mladé, jasné hvězdy staré zhruba 30 milionů let. Kulová hvězdokupa 47 Tucanae (NGC 104) obsahuje miliony hvězd starých zhruba 13 miliard let. (foto: ESO + ESO, CC BY-SA 4.0)

Zatímco otevřené hvězdokupy se vyskytují v disku Galaxie, jejich kulové protějšky tvoří součást galaktického hala. Kromě toho panuje mezi oběma skupinami ještě jeden podstatný rozdíl: Zatímco kulové hvězdokupy typicky obsahují statisíce i miliony extrémně starých stálic a jsou gravitačně velmi stabilní, otevřené hvězdo­kupy sestávají převážně ze stovek až tisíců mladých členek a přílišnou stabilitou nevynikají.

TIP: Jak vznikají galaktické slapové ohony?

V diskových galaxiích se přitom plyn – zejména ten molekulový – vyskytuje téměř výhradně v disku, zatímco v kulovitém halu jej prakticky nenajdeme. Hvězdy tudíž vznikají pouze v disku: Z molekulových mračen se utvářejí hierarchickým kolapsem ve skupinách, a formují tak právě otevřené hvězdokupy. Naproti tomu členky kulových hvězdokup se rodily v dobách vzniku samotné Galaxie, kdy ještě neměla tolik vyvinutý diskový tvar. Plynu bylo tenkrát víc, nová hvězdná uskupení byla bohatší a za dobu své existence se gravitačně stabilizovala.