Proč se umístění kulových a otevřených hvězdokup v Galaxii liší?

Zatímco otevřené hvězdokupy se vyskytují v disku Galaxie, jejich kulové protějšky tvoří součást galaktického hala. Čím je tento rozdíl způsobený?

23.07.2022 - Michal Švanda

Zatímco otevřené hvězdokupy se vyskytují v disku Galaxie, jejich kulové protějšky tvoří součást galaktického hala. Kromě toho panuje mezi oběma skupinami ještě jeden podstatný rozdíl: Zatímco kulové hvězdokupy typicky obsahují statisíce i miliony extrémně starých stálic a jsou gravitačně velmi stabilní, otevřené hvězdo­kupy sestávají převážně ze stovek až tisíců mladých členek a přílišnou stabilitou nevynikají.

TIP: Jak vznikají galaktické slapové ohony?

V diskových galaxiích se přitom plyn – zejména ten molekulový – vyskytuje téměř výhradně v disku, zatímco v kulovitém halu jej prakticky nenajdeme. Hvězdy tudíž vznikají pouze v disku: Z molekulových mračen se utvářejí hierarchickým kolapsem ve skupinách, a formují tak právě otevřené hvězdokupy. Naproti tomu členky kulových hvězdokup se rodily v dobách vzniku samotné Galaxie, kdy ještě neměla tolik vyvinutý diskový tvar. Plynu bylo tenkrát víc, nová hvězdná uskupení byla bohatší a za dobu své existence se gravitačně stabilizovala.

galaxie