Proč vrány pořádají pohřby? Chtějí vylepšit vlastní šance na přežití

12.01.2016 - Stanislav Mihulka

Inteligentní vrány se snaží poučit o okolnostech úmrtí, aby tak zvýšily vlastní šance na přežití

Vrány americké (Corvus brachyrhynchos) jsou inteligentní ptáci. Patří k nemnoha druhů, o nichž víme, že používají nástroje. Teď se ukázalo, že když nějaká vrána zahyne, tak ostatní uspořádají poblíž mrtvé pohřební shromáždění.

Vědci v experimentech prokázali, že se vrány tímto chováním snaží zjistit okolnosti smrti dotyčného ptáka, aby si tím zlepšily šance na své vlastní přežití. Pozorují dravce, kteří by mohli mít se smrtí vrány něco společného. Pokud se u mrtvé vrány vyskytuje nějaký člověk, tak se ho vrány naučí rozpoznávat a pak se před ním navzájem varují.

Lidé svůj zájem o mrtvé projevují rozmanitými pohřebními rituály. Kromě nás se ale o vlastní mrtvé zajímá jen velice málo druhů. Intenzivní zájem o mrtvé byl pozorován u slonů, a podobné chování bývá k vidění i u delfínů a šimpanzů. U ptáků to kromě vran jsou ještě sojky a straky, které jsou vránám blízce příbuzné.

Live Science, Animal Behavior