Protohvězdu v souhvězdí Hada obklopuje chaotické magnetické pole

27.06.2017 - Stanislav Mihulka

Magnetické pole rodící se hvězdy je jako extravagantně rozcuchaný účes

Magnetické pole protohvězdy -<p>Zašmodrchané magnetické pole rodící se hvězdy Ser-emb 8</p>
Magnetické pole protohvězdy -

Zašmodrchané magnetické pole rodící se hvězdy Ser-emb 8

Vědci pozorovali velice mladou protohvězdu a jako první zmapovali magnetické pole, které ji obklopuje. Podle nich mohla podobně vypadat i vznikající Sluneční soustava před 4 a půl miliardami let.

Astronom Charles L. H. Hull z centra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysicsv Cambridge a jeho kolegové k pozorování využili radioteleskopy soustavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile. Zamířili je na protohvězdu Ser-emb 8 ze souhvězdí Hada, která je od nás vzdálená asi 1 400 světelných let.

Rozcuchané magnetické pole

Ser-emb 8 je hvězda, kterou právě pozorujeme ve stádiu zrodu. Hroutící se mračno kosmického materiálu je zkoncentrované natolik, že se v něm může zažehnout hvězdná termonukleární reakce.

TIP: Radioteleskopy ALMA vystopovaly dramatický hvězdný ohňostroj

Radioteleskopy ale ALMA přinesly jeden nečekaný obrázek. Protohvězdu obklopuje magnetické pole, které je mnohem méně intenzivní a méně uspořádané, než si odborníci u protohvězdy představovali. Jeho siločáry jsou chaoticky zašmodrchané a připomínají tak extravagantní účes.

• Zdroj fotografií: D. Berry/NRAO/AUI/NSF