Průzkum Saturnova měsíce Titanu: Do akce vyrazí osmivrtulové drony

NASA navrhuje využít pro průzkum Titanu osmivrtulové drony s kolmým startem a přistáním

10.05.2017 - Stanislav Mihulka

Titan, záhadný měsíc Saturnu se zmrzlým povrchem a hustou organickou atmosférou, nás nepřestává lákat. Od úspěšné mise Cassini-Huygens, během které v lednu 2005 přistál na povrchu Titanu výsadkový modul Huygens, se objevilo mnoho nových návrhů pro další průzkum tohoto světa.

Pro Titan už inženýři NASA navrhli všechno možné, od balonů a sofistikovaných přistávacích modulů, až po letadlové drony a ponorky do metanových moří. Nedávno se objevil další velmi zajímavý projekt, který pro průzkum Titanu počítá s využitím osmivrtulových dronů.

Oktoptéry pro Titan

Drony Dragonfly myjí být schopné vertikálního startu i přistání. To jim umožní zkoumat jak povrch Titanu, tak i spodní vrstvy jeho atmosféry. Tyto drony se svými kolegy navrhla planetární vědkyně NASA Elizabeth Turtle z laboratoře Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (JHUAPL).

TIP: Budoucnost průzkumu rudé planety: NASA vyvíjí drony pro Mars

Drony by na Titanu měly být schopné létat na poměrně velké vzdálenosti. Při jednom letu mají zvládnout až desítky kilometrů, během celé mise několik set kilometrů. To jim umožní detailní měření na více místech, která mohou mít velmi odlišnou geologickou historii. Pohon dronů zajistí termoelektrický generátor, využívající rozkladu plutonia-238 k výrobě elektřiny.

Universe Today