Radioteleskop ALMA zacílil na Slunce: Objevil skvrnu velkou jako dvě Země

18.01.2017 - Martin Reichman

Pozorování obří sluneční skvrny -<p>Snímek zachycuje celý sluneční disk a byl pořízen ve viditelné části spektra – v červeném světle, které emitují atomy železa. Světlo této vlnové délky pochází z viditelného slunečního disku, tedy z fotosféry. Na disku je pozorovatelná chladnější, tmavší sluneční skvrna.</p>
Pozorování obří sluneční skvrny -

Radioteleskop ALMA pracující v Chile pořídil nové záběry odhalující jinak nepozorovatelné detaily našeho Slunce. Zachytil například tmavou centrální část sluneční skvrny, která v době pozorování svou velikostí téměř dvakrát předčila průměr planety Země.

Sluneční skvrny jsou přechodné útvary, které vznikají na Slunci v místech se silným magnetickým polem. Teplota hmoty ve skvrnách je nižší než v okolní atmosféře a to je důvod, proč jsou tyto oblasti relativně tmavší.

Astronomové využili schopnosti radioteleskopu k zobrazení chromosféry – vrstvy sluneční atmosféry ležící těsně nad fotosférou, která pro nás představuje viditelný povrch Slunce. Jelikož Slunce je více než miliardkrát jasnější než slabé objekty, které ALMA běžně sleduje, byly antény radioteleskopu speciálně navrženy tak, aby umožnily pozorovat Slunce v mimořádných detailech s pomocí radiové interferometrie a přitom nedošlo k jejich poškození intenzivním žárem v ohnisku paraboly.

Srovnání slunečního disku v ultrafialovém a milimetrovém záření:

• Zdroj fotografií: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), NASA