Virtuální superteleskop zachytil pohlcení hvězdy černou dírou

Radioteleskop o velikosti planety Země pozoroval pád hvězdy do černé díry

12.07.2016 - Stanislav Mihulka

Jednou z mála možností, jak se můžeme dozvědět něco o supermasivních černých dírách, je pozorovat je v okamžku, kdy něco pohltí. Mezinárodní tým astronomů teď právě k tomu využil celoplanetární síť radioteleskopů.

Dotyčná černá díra se nachází v galaxii vzdálené 3,9 miliard světelných let a vědci ji přistihli, jak si dává k svačině hvězdu. Jde o první přímou detekci roztrhání hvězdy, které doprovází výtrysk proudu částic, pohybujících se relativistickou rychlostí.

Virtuální superteleskopy

Astronomové mohli tato pozorování uskutečnit díky metodě zvané Very Long Baseline Interferometry (VLBI). Jde o postup, při němž se všechny radioteleskopy zapojené do sítě European VLBI network (EVN) změní v jediné zařízení, o velikosti funkčně odpovídající rozměrům celé naší planety.

TIP: Vědci z MIT testují virtuální superteleskopy k pozorování černých děr

Díky pozorování celé sítě radioteleskopů byli astronomové schopni změřit výtrysk doprovázející zánik hvězdy v supermasivní černé díře s takovou přesností, jako kdyby ze Země sledovali minci na povrchu Měsíce. Podle vyjádření vědců jde o jedno z nejpřesnějších pozorování, jaká kdy byla provedena s radioteleskopy.

IFL Science, NASA