Recyklace ve vesmíru: Bakterie promění výměšky astronautů na jídlo

Na cestách vesmírem se bude hodit každý gram biologické hmoty. A platí to i pro moč a stolici astronautů

31.01.2018 - Stanislav Mihulka

Až se lidé vydají na delší cesty vesmírem, budou potřebovat jídlo, hodně jídla. Jednou z možností je, že astronauti budou recyklovat vše, co z nich vyjde ven. Moč i stolice nejsou nic jiného než biologický odpad, který je možné opětovně využít.

Christopher House z Pennsylvánské státní univerzity společně s kolegy ověřil, že je možné recyklovat jak tuhé, tak i kapalné výměšky astronautů a v mikrobiálních reaktorech z nich vyrobit jídlo pro posádku kosmické lodi či základny.

Recyklace ve vesmíru

V současnosti se na Mezinárodní vesmírné stanici recykluje moč a ještě to dělají jenom američtí astronauti. Stolice obyvatel stanice se vypouští dolů do atmosféry, kde shoří. Na dlouhých kosmických cestách se ale bude hodit každý gram biomasy, ať už bude jakéhokoliv původu.

TIP: Vědci NASA poslali na ISS bakterie E. coli pro výzkum bakteriální rezistence

Vědci během experimentů nepracovali se skutečnou lidskou močí a stolicí, ale s jejich umělými modely, které se běžně používají při vývoji a testování zařízení pro zpracování odpadu. Testy dopadly příznivě, lidské výměšky chutnají bakteriím, které z nich vyrábějí použitelnou biomasu. Astronauti tak budou mít o jídlo postaráno.

Penn State, Life Sciences in Space Research