Rentgenová observatoř NuSTAR vyřešila letitou záhadu Galaxie v Andromedě

28.03.2017 - Stanislav Mihulka

V sousední galaxii se nachází skutečně výjimečný pulsar. Jeho rentgenová záře vydá za všechny okolní černé díry

Pulsar v Andromedě -<p>Americká observatoř NuSTAR identifikovala zdroj rentgenového záření v Andromedě</p>
Pulsar v Andromedě -

Americká observatoř NuSTAR identifikovala zdroj rentgenového záření v Andromedě

V centrální oblasti nedaleké Galaxie v Andromedě (M31) vědci před časem pozorovali silné rentgenové záření. Zdroj tohoto záření byl pro ně ale dlouho zádadou.

Mihoko Yukita z Univerzity Johnse Hopkinse v Baltimoru a její kolegové k řešení této záhady využili pozorování americké vesmírné rentgenové observatoře NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array). Povedlo se jim spojit zdroj intenzivního rentgenového záření s objektem, který už známe celé roky.

Extrémní pulzar z Andromedy

Zdrojem záření je podle vědců pulsar Swift J0042.6+4112. Jde přitom o velmi neobvyklý pulsar s extrémním magnetickým polem a rychlou rotací, který krade hmotu svému hvězdnému partnerovi. Pulsar září v rentgenové oblasti velice intenzivně, dokonce jasněji, než všechny černé díry v Andromedě. Přesvítí i klidnou supermasivní černou díru ve středu Galaxie v Andromedě.

TIP: Zachytil vesmírný teleskop Fermi stopy temné hmoty v Andromedě?

Pulsary nebývají tak jasné. Občas se stane, že za příhodných okolností může být nějaký pulsar jasnější než nějaká černá díra. Že by ale pulsar přezářil všechny černé díry v galaxii, to se rozhodně moc často nevidí.

Johns Hopkins University in Baltimore, NASA