Rocket Lab chtějí chytat použité nosné rakety ve vzduchu pomocí vrtulníku

09.08.2019 - Stanislav Mihulka

Rakety SpaceX elegantně přistávají na kosmodromech a na lodích. Rocket Lab je chtějí chytat pomocí vrtulníku

Celý svět dnes obdivuje opakovaně použitelné nosné rakety společnosti SpaceX, které se úspěšně a velmi efektně vracejí vlastními silami zpět na Zemi. Další ambiciózní společnost kosmických technologií Rocket Lab teď hodlá kráčet v jejich stopách. Rádi by své nosné rakety Electron používali vícekrát, pokud se jim podaří je dostat bez úhony na zem.

Rocket Lab se specializují na vynášení malých satelitů na nízkou oběžnou dráhu. Pochlubit se mohou movitými zákazníky, včetně amerického Pentagonu nebo třeba NASA. Používají nosné rakety Electron, které sice měří jen 17 metrů a váží pouhých 12,5 tuny, i tak jde ale o velmi rahé stroje. Jedna raketa Electron přijde zhruba na 5 milionů dolarů (asi 115 milionů Kč). Vícenásobné použití takové rakety by tak pochopitelně výrazně snížilo cenu za vynesení nákladu na oběžnou dráhu.

Jak ulovit raketu Electron?

Ve SpaceX již mají zavedenou praxi v návratu použitých prvních stupňů nosné rakety Falcon. Za velkého zájmu médií i veřejnosti se snášejí z nebe a obvykle velmi přesně a bez problémů přistávají na kosmodromech anebo autonomních lodích. Rocket Lab to chtějí dělat úplně jinak. V první fázi chtějí nechat padat použité první stupně nosné rakety Electron do oceánu, a pak je vylovit a připravit na druhý start.

TIP: Šikovní Rocket Lab vynesli do vesmíru 3 satelity US Air Force

Ještě mnohem zajímavější je ale druhá fáze, ve které Rocket Lab hodlají chytat vracející se rakety Electron přímo ve vzduchu  s pomocí vrtulníků.

Podle představ inženýrů Rocket Lab se po odpojení druhého stupně rakety s nákladem bude první stupeň rakety Electron vracet zpět. V určitém bodu sestupu se otevře padák, na němž se raketový stupeň bude pomalu snášet dolů. Ve vhodný okamžik se se přiblíží vrtulník se speciálním zařízením, s nímž zachytí lano, které bude spojovat raketu s padákem. Vrtulník pak opatrně odnese raketu na loď, která ji dopraví na souš.

Rocket Lab