Rocket Lab úspěšně vypustili raketu Electron s nákladem cubesatů

19.12.2018 - Stanislav Mihulka

Prosincový let rakety Electron dopravil na oběžnou dráhu 13 cubesatů programu NASA

<p>Nejnovější start rakety Electron</p>

Nejnovější start rakety Electron

O další úspěšný let do vesmíru na sklonku letošního roku se postarala sympatická společnost Rocket Lab, která usiluje o pozici na trhu s vynášením malých nákladů na oběžnou dráhu. V brzkých ranních hodinách v neděli 16. prosince jejich raketa Electron vzlétla z kosmodromu  Launch Complex 1 (LC-1), který Rocket Lab vybudovali na novozélandském poloostrově Mahia.

Raketa Electron tentokrát startovala zhruba po měsíci. Na nízkou oběžnou dráhu vynesla sestavu cubesatů na misi ELaNa-XIX. Tato mise je součástí programu NASA Educational Launch of Nanosatellites. NASA spustila tento program s cílem přitáhnout studenty k vědě, technologiím a obecně k technice a matematice.

13 cubesatů programu ELaNa-XIX

Třetí stupeň rakety Electron jménem Curie dopravil celkem 13 cubesatů na oběžnou dráhu ve výšce 500 kilometrů. Celý let rakety probíhal podle plánu a všechny cubesaty byly na své oběžné dráze 56 minut po startu. Cubesaty této mise vážily celkem 78 kilogramů a vytvořily je dílem výzkumná centra NASA a dílem americké univerzity.

TIP: „It’s Business Time“: Rocket Lab zvládli první komerční misi na oběžnou dráhu

Pro Rocket Lab to byl třetí a závěrečný let na oběžnou dráhu v letošním roce, který se pro ně stal prvním rokem kosmických letů. V roce 2019 Rocket Lab doufají uskutečnit mnohem více letů na oběžnou dráhu. Ve třetím čtvrtletí roku 2019 by také rádi zprovoznili svůj druhý kosmodrom Launch Complex 2, který vyrůstá v zařízení NASA Wallops Flight Center, na ostrově Wallops u pobřeží amerického státu Virginie.

NASA / Spaceflights.coms