„It’s Business Time“: Rocket Lab zvládli první komerční misi na oběžnou dráhu

12.11.2018 - Stanislav Mihulka

Sympatický vesmírný startup Rocket Lab zahájil program komerčních letů s malými náklady na oběžnou dráhu

<p>Úspěšný start rakety Electron</p>

Úspěšný start rakety Electron

Americko-novozélandský startup Rocket Lab zaznamenal skvělý úspěch. V sobotu 10. listopadu 2018 vypustili svoji dvoustupňovou nosnou raketu Electron, která vynesla na oběžnou dráhu jejich první komerční zakázku. Tuto misi v Rocket Lab příhodně nazvali „It’s Business Time“.

Start byl původně plánován na duben 2018, ale došlo k několika jeho odkladům. Raketa Electron vzlétla z novozélandského kosmodromu Rocket Lab Launch Complex 1 na poloostrově Mahia. Při tomto startu vynesla na oběžnou dráhu šestici cubesatů a technologický demonstrátor, které se dostaly na plánovanou nízkou oběžnou dráhu, ve výšce 500 kilometrů nad Zemí.

Náklad cubesatů na nízkou oběžnou dráhu

Součástí nákladu byly dva cubesaty Lemur-2 společnosti Spire Global, cubesat IRVINE01 programu Irvine CubeSat STEM Program, CICERO vyslaný stejnojmenným konsorciem, cubesaty Proxima 1 a 2 společnosti Fleet Space Technologies, a pak také demonstrátor NABEO s brzdnou plachtou, pro otestování technologie k odstraňování odpadu z oběžné dráhy.

TIP: Poloviční úspěch: Novozélandští Rocket Lab vypustili svou první raketu

Startup Rocket Lab nyní hodlá pracovat na tom, aby se prosadil na rostoucím trhu letů na oběžnou dráhu s malými náklady. Nosná raketa Electron má na délku zhruba 17 metrů a na nízkou oběžnou dráhu může vynést až cca 230 kilogramů nákladu. Zákazníky přijde jeden start této rakety na 5 milionů dolarů (v přepčtu asi 115 milionů Kč).

• Zdroj fotografií: Rocket Lab