Rodina trpasličích planet má nový přírůstek: Sněhurka je třetí největší

16.05.2016 - Martin Reichman

Doposud nepojmenovaný objekt s označením 2007 OR10 je větší než se původně čekalo. S velkou pravděpodobností jde o třetí největší trpasličí planetu

Rodina trpasličích planet má nový přírůstek – k Plutu, Eris, Haumea, Makemake a Ceres zřejmě brzy přibude i objekt s katalogovým označením 2007 OR10 (neoficiálně přezdívaným Snow White – Sněhurka). Sněhurku objevili v roce 2007 vědci Kalifornského technologického institutu. Původní odhady hovořily o objektu s průměrem okolo tisíce kilometrů – nová zjištění ale ukazují, že je podstatně větší. Vědci její průměr odhadují na 1 535 kilometrů čímž předčí Makemake i Ceres. Haumea je sice ve svém protáhlém tvaru delší, Sněhurka je ale podle vědců mohutnější. Co do velikosti jsou tak větší pouze Pluto a Eris.

Sněhurka je nejvzdálenějším takto velkým objektem za drahou Neptunu – Slunce obíhá po vysoce excentrické dráze jednou za 547,5 roku. Od mateřské hvězdy ji dělí obrovská vzdálenost – v nejbližším bodě je od Slunce vzdálena 33 astronomických jednotek v nejvzdálenějším pak 101 AU.

Data Keplerova a Hershelova teleskopu naznačují, že by se na povrchu Sněhurky mohly vyskytovat především hydráty metanu (metanový led), dusík a oxid uhelnatý.

Přehled trpasličích planet

PlutoErisSnow WhiteHaumeaMakemakeCeres
2 374 km2 326 km1 535 km1 920 km*1 430 km952 km

*Haumea má podobu elipsoidu o rozměrech 1960 × 1518 × 996 km, podle vědců je Snow White mohutnější.

• Zdroj fotografií: Konkoly Observatory, Astronomical Association, NASA, JHUAPL, SwRI