Rover Curiosity objevil na Marsu svědeckou horu: Podobné známe i ze Země

07.10.2016 - Martin Reichman

Murray Buttes -<p>Rover Curiosity pokračuje v získávání informací o tom, jak se Mars měnil z planety s vlhkými oblastmi příhodnými pro mikrobiální život na suchou a pustou krajinu, kterou vidíme dnes.</p>
Murray Buttes -

Rover Curiosity při své jízdě po Marsu narazil na skupinu tzv. svědeckých hor, které NASA pojmenovala Murray Buttes. Svědecká hora je osamocená vyvýšenina, která byla vytvořena erozní činností exogenních sil – ústupem svahů tabulí a stolových hor. Je tvořena horizontálními nebo subhorizontálními vrstvami hornin. Svědecké hory známe i ze Země – vyskytují se například v oblasti Monument Valley na severu Arizony, najdeme je ale i v Česku.

Svědecká hora na Marsu je zhruba 15 metrů vysoká. Je tvořená hustým, ale nyní vyschlým a rozpadajícím se větry rozfoukávaným pískovcem. V dálce je na snímku vidět okraj kráteru Gale.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech, MSSS