Ruční biotiskárna s živými buňkami usnadní léčbu těžkých popálenin

05.02.2020 - Stanislav Mihulka

Biotiskárna tiskne na popáleniny hojivou „umělou kůži“ libovolného tvaru a velikosti

<p>Biotiskárna na popáleniny a podobná poranění</p>

Biotiskárna na popáleniny a podobná poranění

Podle údajů Světové zdravotnické organizace WHO zemře každým rokem zhruba 180 tisíc lidí kvůli popáleninám. Ještě mnohem více lidí utrpí popáleniny, které sice nejsou fatální, ale dramaticky dlouhodobě zhoršují kvalitu života i zdraví takto postižených. K léčbě takových popálenin se dnes používají implantáty pacientovy kůže z jiných míst. Pokud je ale popálení příliš rozsáhlé, postižený člověk nemusí mít dost zdravé kůže. A i ostatní dnes využívané metody mají bohužel své limity.

Kanadští odborníci nedávno vyvinuli ruční biotiskárnu určenou k léčbě popálenin, která by teď mohla změnit situaci. Zdravotník či lékař s touto biotiskárnou vytiskne kusy „umělé kůže“, které mohou být jakkoliv velké a mohou mít libovolný tvar. Umělou kůži přitom během tisku vytváří bioinkoust, což je směs rozpustného proteinu fibrinu a mezenchymálních stromálních buněk (MSC, podle anglického Mesenchymal stromal cells).

TIP: Nová metoda 3D biotisku zajistí extrémně rychlou výrobu lidských tkání

MSC buňky jsou kmenové buňky, které se aktivně podílejí na obnově poškozených tkání. Spolupracují s imunitním systémem a podporují růst buněk. První testy na prasatech dopadly na výbornou. Biotiskárna tiskne na popáleniny hojivou umělou kůži pěkně pravidelně, bezpečně a spolehlivě.