S dalekohledem Jamese Webba bude spolupracovat cubesat MANTIS

Šikovný minisatelit MANTIS doplní pozorování Webbova dalekohledu sledováním hvězd v oblasti ultrafialového záření

12.06.2023 - Stanislav Mihulka

Vesmírný dalekohled Jamese Webba se stále ještě rozkoukává ve vesmíru a NASA již připravuje nový cubesat, který by měl jeho možnosti ještě rozšířit. Vládní agentura nedávno podpořila 8,5 miliony dolarů (téměř 190 milionů Kč) misi, která nese název Monitoring Activity from Nearby sTars with uv Imaging and Spectroscopy, čili MANTIS.

Jde o minisatelit velikosti toustovače, který navrhnou a postaví v laboratoři Laboratory for Atmospheric and Space Physics (LASP) Colaradské univerzity v Boulderu. Zkratka MANTIS neodkazuje na kudlanky, nýbrž na podivuhodné mořské korýše strašky (anglicky mantis shrimp), kteří se pyšní výtečným zrakem.

Pomocník Webbova dalekohledu

Podobně jako strašci bude i satelit MANTIS schopný pozorovat vesmír v oblasti ultrafialového záření. Významné je především to, že MANTIS zachytí i extrémní ultrafialové záření (EUV), jehož vlnové délky jsou kratší než 31 nanometrů, a které nese značné množství energie. Tím je MANTIS velmi výjimečný.

Zhruba od roku 2001 žádný vesmírný teleskop nezachytil extrémní ultrafialové záření v plném rozsahu u hvězd jiných než Slunce“, upřesňuje Briana Indahlová z laboratoří LASP. MANTIS se díky tomu stane „parťákem“ Webbova dalekohledu při pátrání po obyvatelných světech.

TIP: Satelit Arkyd-6 vesmírných těžařů prošel klíčovým testem

Podle Indahlové bude MANTIS pozorovat aktivitu blízkých hvězd, pokud jde o jejich hvězdné erupce. Data mise MANTIS doplní pozorování Webbova dalekohledu, zaměřená na atmosféry exoplanet. Vědci pak získají celkový obrázek, z něhož bude možné odhadnout případnou obyvatelnost planet. Cubesat MANTIS by měl do vesmíru zamířit v roce 2026 a na orbitě fungovat nejméně rok.