S kompasem v hlavě: Psi zřejmě vnímají magnetické pole a orientují se podle něj

23.07.2020 - Stanislav Mihulka

Psi mají „šestý smysl“ pro navigaci. Nejspíše jde o schopnost orientovat se podle siločar magnetického pole Země

<p>Psi ke své orientaci zřejmě využívají magnetické pole Země.</p>

Psi ke své orientaci zřejmě využívají magnetické pole Země.

Lidé už dlouho podezřívají psy, že mají „šestý smysl“, který používají při navigaci. Pro některé lidi je to dokonce něco nadpřirozeného. Výzkumný tým České zemědělské univerzity v Praze v těchto dnech zaujal celý svět svými výsledky, podle nichž je tímto šestým smyslem vnímání magnetického pole Země. Jako by měli v hlavě „kompas“.

Hynek Burda a jeho kolegové detailně zkoumali chování 27 loveckých psů během experimentu v otevřené krajině, která byla psům neznámá. Psi byli vybaveni kamerami, které vědců umožnily podrobně sledovat, jak se psi orientují v krajině. Ukázalo se, že když se psi dostanou do největší vzdálenosti od svého majitele a hledají cestu zpět, ve více než 75 procentech případů zahajují návrat přibližně dvacetimetrovým pohybem, který je orientován buď přímo na sever, nebo přímo na jih. To svědčí o zapojení magnetického pole do orientace psů.

TIP: Vědci objevili molekuly vnímající magnetické pole v očích psů a primátů

Výzkum magnetického smyslu u zvířat je velice komplikovaný. Jejich smyslům příliš nerozumíme a psy mohla ovlivnit celá řada faktorů. Přesto jsou vědci přesvědčeni, že jejich výzkum významně podporuje představu magnetické orientace u psů. Ve výzkumu stále pokračují a momentálně plánují zkoumat orientaci psů, jejichž magnetický smysl bude narušený speciálními magnetickými obojky.

• Zdroj fotografií: Unsplash/CC0 Public Domain