S novým mozkovým čipem je možné psát „silou myšlenek“

15.05.2021 - Stanislav Mihulka

Američtí vědci vyvinuli zařízení, které umožňuje lidem psát jen s pomocí myšlenek. Sloužit má hlavně lidem s poruchami hybnosti

<p>Rozhraní se dvěma soustavami elektrod čte signály mozkových buněk a překládá představy pacienta o psaní do skutečného textu na obrazovce počítače.</p>

Ochrnutí lidé měli doposud jen velmi omezené možnosti komunikace s okolním světem. To se teď postupně zlepšuje, díky rozvoji sofistikovaných rozhraní mezi mozkem a elektronikou. Taková rozhraní umožňují přenášet do počítače stále složitější a přesnější myšlenky. S novou technologií amerických odborníků je teď možné myšlenkami psát.

Jaimie Henderson ze Stanfordu a jeho kolegové vyvinuli zařízení, jehož součástí je rozhraní mezi mozkem pacienta a počítačem v podobě dvou soustav elektrod. Tyto elektrody snímají aktivitu asi 200 neuronů v motorické oblasti mozkové kůry, které za normálních okolností ovládají pohyb ruky. Pacienti s poškozenou míchou sice nemohou pohybovat končetinami, ale neurony v motorické kůře jim obvykle fungují, jak by měly.

Psaní myšlenkami

Vědci své zařízení vyzkoušeli s 65letým ochrnutým dobrovolníkem s poškozenou páteří. Pacient si nejprve představil, jak píše jednotlivá písmena anglické abecedy malými písmeny tužkou na papír. Přístroj snímal signály mozkových neuronů a jeho umělá inteligence propojila soubory signálů neuronů s písmeny. Když si pak dobrovolník představoval, že píše tužkou určitý text, umělá inteligence dokázala překládat signály jeho neuronů a zobrazovat představovaný psaný text na obrazovce počítače.

TIP: Nová protéza ovládaná myslí umožňuje pohnout jednotlivými prsty

Experiment ukázal, že člověk tímto způsobem dokáže „psát“ text rychlostí asi 90 znaků za minutu. To zhruba odpovídá rychlosti, jako lidé odpovídajícího věku dovedou psát textové zprávy na chytrém telefonu. Soudobá zařízení tohoto typu přitom umožňují ochrnutým lidem psát rychlostí jen asi 40 znaků za minutu.