Satanův koráb na českém nebi: Dvoumotorový bitevní vrtulník Mil Mi-24

První prototyp bitevního vrtulníku Mil Mi-24 vzlétl již v roce 1969, i po více než 50 letech je ale v řadě zemí (včetně Česka) stále součástí armádní výzbroje. Největšího bojového nasazení se Mi-24 dočkal v 80. letech v Afghánistánu, kde mu povstalci přezdívali „satanův koráb“.

22.12.2022 - redakce Válka REVUE



Dvoumotorový bitevní vrtulník Mil Mi-24 je určen pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení obrněných i přepravu osob či nákladu. První prototyp vzlétl v SSSR v září 1969, sériová výroba začala o tři roky později.

Vrtulník s křídlem

Charakteristickým znakem vrtulníku Mil Mi-24 je na pilotní kabinu navazující nákladový prostor, do kterého se vejde osmičlenný výsadek. Vrtulník je opatřen křídlem, které při vyšších rychlostech odlehčuje nosný rotor až o 30 % a současně slouží jako nosič zbraňových závěsníků. Pilotní kabina i celá podlaha je pancéřovaná, což chrání osádku před palbou lehkými zbraněmi ze země.

Stálou hlavňovou výzbroj představuje dálkově ovládaný čtyřhlavňový rotační kulomet ráže 12,7 mm uložený ve věžičce pod přídí. Pod křídlem může stroj nést další rotační kulomety či 30mm granátomety. Na závěsníky lze umístit i raketnice pro neřízené rakety, kanonové kontejnery, letecké pumy, napalmové nádrže či protitankové řízené střely.

Z Afghanistánu až k nám

Největšího bojového nasazení se Mi-24 dočkal v 80. letech v Afghánistánu, kde mu povstalci přezdívali „satanův koráb“. Celkem vzniklo v několika verzích přes 2 600 kusů těchto vrtulníků, které se exportovaly do více než pěti desítek zemí.

TIP: Obratný dravec s tlustou kůží: Ruský bitevní vrtulník Mil Mi-28 

Armáda České republiky v současnosti provozuje 15 strojů, za několik let je mají nahradit americké Bell AH-1Z Viper a Bell UH-1Y Venom. Na snímku je stroj trupového čísla 3366 z 221. vrtulníkové letky 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou. Nástřik „Alien“ nese od jara 2016. 

Mil Mi-24V (Hind E)

  • CELKOVÁ DÉLKA (S HLAVNÍM ROTOREM): 19,8 m
  • DÉLKA TRUPU: 17,5 m
  • CELKOVÁ VÝŠKA (S VYROVNÁVACÍM ROTOREM): 5,7 m
  • ROZPĚTÍ KŘÍDLA: 6,6 mm
  • PRŮMĚR HLAVNÍHO ROTORU: 17,3 m
  • PRŮMĚR VYROVNÁVACÍHO ROTORU: 3,9 m
  • MAX. VÝKON MOTORŮ: 2× 1 640 kW
  • VZLETOVÁ HMOTNOST: 11 200 kg
  • MAX. RYCHLOST: 335 km/h
  • CESTOVNÍ RYCHLOST: 275 km/h
  • DOSTUP STATICKÝ/DYNAMICKÝ: 1 750 m / 4 500 m
  • MAX. STOUPAVOST: 14 m/s
  • MAX. DOLET: 1 000 km
  • MAX. HMOTNOST NÁKLADU: 1 500 kg (nebo 8 vojáků)
  • MAX. HMOTNOST PODVĚŠENÉHO NÁKLADU: 2 400 kg
  • POSÁDKA: 2–3 (pilot, operátor zbraní, případně palubní technik)

Další články v sekci