Sebeobrana přírody: Bakterie žijící v jezerech dovedou likvidovat plastový odpad

27.07.2022 - Stanislav Mihulka

Některé bakterie z jezer využívají látky z plastového odpadu ke svému růstu. V budoucnu by nám mohly pomoct s plasty ve sladkovodním prostředí

<p>Jezero v Norsku, jedno z těch, kde probíhal výzkum</p>

Jezero v Norsku, jedno z těch, kde probíhal výzkum

Plasty byly skvělým vynálezem. Pak se ukázalo, že jsou příliš odolné a mohou znečisťovat prostředí planety po dlouho dobu. Vědci ale naštěstí zjišťují, že existují mikroorganismy, které si s plasty dovedou poradit. Podle nového výzkumu některé bakterie dokonce požírají látky z plastů raději než přírodní organické látky.

Andrew Tanentzap z britské Univerzity v Cambridgi a jeho výzkumný tým během léta 2019 prozkoumali 29 jezer ve Skandinávii. Jezera vybrali tak, aby se lišila geografickou polohou, hloubkou, rozlohou, teplotou a obsahem organických molekul. Následně měřili mikrobiální aktivitu vody z těchto jezer ve skleněných lahvích, přičemž do poloviny z nich přidali vodu, do které předtím nastříhali plastové nákupní tašky z britských obchodních řetězců.

Bakterie mají rády plasty

Badatelé ponechali lahve 3 dny ve tmě a pak v každé z lahví měřili množství narostlých bakterií a množství uvolněného oxidu uhličitého. Výsledky experimentu ukázaly, že bakterie rostou intenzivněji ve vodě, která obsahovala látky uvolněné z plastového odpadu. Vysvětlení přitom nesouvisí jen s množstvím organických látek, ale také s jejich složením, které je u materiálu z plastového odpadu jiné než v případě organických zbytků listí, dřeva a dalších přírodních materiálů v jezerech.

TIP: Evoluce proti odpadu: Mikrobi celé planety se vyvíjejí, aby rozkládali plasty

Vše nasvědčuje tomu, že některé druhy bakterií mohou účinně využívat plastový odpad ke svému růstu a tím ho i likvidovat. Až se nám podaří tyto druhy identifikovat a zajistit takové bakterie v dostatečném množství, mohli bychom v budoucnu bojovat proti plastovému odpadu v jezerech a podobných prostředích tak, že obohatíme jejich vodu těmito bakteriemi.