Evoluce proti odpadu: Mikrobi celé planety se vyvíjejí, aby rozkládali plasty

23.12.2021 - Stanislav Mihulka

Švédský výzkum zaměřený na DNA ukázal, že na mnoha místech se již vyskytují mikrobi schopní rozkládat plastový odpad

<p>Podle švédského výzkumu existuje v přírodě nejméně 30 tisíc enzymů, které jsou schopné rozkládat některý z deseti typů běžných plastů.</p>

Planeta Země se rychle plní plastovým odpadem. Ať už mikroplasty nebo větší kusy plastu pronikají do všech možných prostředí, včetně velmi odlehlých míst. Vzhledem ke své odolnosti by tam mohly vydržet velice dlouho. Mikroorganismy ale podle všeho nehodlají jen tak přihlížet tomuto trendu.

Plasty představují potenciálně zajímavý zdroj obživy, pokud je mikroorganismy dokážou rozložit a zužitkovat. V posledních letech byla objevena celá řada mikrobů, které jsou vybaveny více či méně účinnými enzymy, s nimiž mohou rozkládat různé typy plastů. Tyto bakterie i samotné jejich enzymy bychom mohli využít v boji proti záplavě plastů, které neustále vyrábíme a vyhazujeme.

Průzkum DNA v prostředí

Švédský tým z technické univerzity Chalmers tekniska högskola v Göteborgu nedávno zjišťoval, jak běžné dnes jsou takové mikroorganismy v prostředí. Vedoucí týmu Aleksej Zelezniak a jeho kolegové analyzovali množství vzorků s environmentální DNA, které pocházely ze stovek mořských i suchozemských lokalit po celém světě. Badatelé v nich hledali sekvence enzymů, které by měly mít schopnost rozkládat plasty.

Jejich výzkum odhalil celkem asi 30 tisíc takových enzymů, což je rozhodně úctyhodný počet, které jsou schopné rozkládat některý z 10 typů běžných plastů. Ukázalo se, že v řadě případů odpovídá vysoká koncentrace takových enzymů v prostředí místům se značným znečištěním plastovým odpadem. Týká se to například Středozemního moře nebo Pacifiku

TIP: Oceán je plný odolného plastu. Co z něj vyrábět palivo?

V tuto chvíli víme o bakteriálních enzymech rozkládajících plasty stále velmi málo. Jak se ale ukazuje, mikrobi nečekají, až s plasty něco uděláme. Jejich evoluce stále běží a snaží se přizpůsobit aktuální situaci. Pro nás je to dobrá zpráva, minimálně ze dvou důvodů. Planeta si do jisté míry poradí s plastem sama, i když na to samozřejmě není dobré spoléhat. Zároveň se pro nás tyto bakteriální enzymy mohou stát inspirací pro vývoj nových metod zpracování plastového odpadu.