Sedmdesát let v boji proti přesile: Taktika izraelských stíhačů (1)

21.01.2020 - Miroslav Mašek

Izraelští stíhači prosluli agresivitou a oddaností vlasti. Za sedm desítek let bojů s letectvy arabských států prokázali nejen chladnou hlavu, ale i profesionalitu a mistrné zvládnutí svých strojů

<p>Po izraelském náletu v lednu 1967 na egyptská letiště zůstaly na zemi desítky zničených letounů.</p>

Po izraelském náletu v lednu 1967 na egyptská letiště zůstaly na zemi desítky zničených letounů.


Reklama

Letci s Davidovou hvězdou na křídlech si vydobyli respekt už za první arabsko-izraelské války v roce 1948, byť tehdy ještě létali na vrtulových spitfirech, mustanzích či aviích. Podobně jako samotné letouny přebírali z druhoválečných dob i taktické postupy – řada stíhačů se ostatně rekrutovala z jejích veteránů. 

Úspěšní od začátku

Skutečnou slávu si však židovští piloti získali až po přechodu na proudovou techniku v polovině 50. let. Prvními „turbínami“ ve výzbroji se staly francouzské letouny Dassault Ouragan. Výkonnostně zaostávaly za svým hlavním protějškem v podobě MiGu-15, ovšem lepší výcvik Izraelců hendikep vyrovnával.

Prvního vítězství dosáhl jeden z ouraganů 12. dubna 1956, kdy šel k zemi egyptský de Havilland Vampire. Za suezské krize v témže roce si ouragany připsaly na konto další čtyři „vampýry“ a dvakrát se střetly i s migy. Tentokrát souboje skončily poškozením izraelských letounů, ale oba se dokázaly vrátit na základny – právě kvalitní výcvik izraelských pilotů zabránil povrchněji připraveným Egypťanům využít lepších parametrů svých strojů.

Vládce Blízkého východu

Současně s ouragany používali stíhači i o něco modernější Mystére IVA od téhož výrobce. Jejich hvězdný okamžik přišel 30. října 1956, kdy se šest strojů dostalo do souboje s přesilou dvaceti „patnáctek“. Izraelci bez vlastních ztrát jeden mig sestřelili a několik poškodili. Následujícího dnes podstoupila dvojice mystére boj s dvojnásobným počtem vampyrů a během několika minut všechny zničila.

Dramatický výkonnostní nárůst znamenal příchod elegantních Mirage IIICJ začátkem 60. let. Ačkoliv šlo o letoun s omezeným doletem i nosností, který potřeboval dlouhou vzletovou dráhu, ve vzduchu se měnil na obratný stroj s příjemnou pilotáží dosahující dvojnásobku rychlosti zvuku. Po odladění dětských nemocí se z mirage stal vládce vzdušného prostoru Blízkého východu, jenž si měl za dvacet let služby v Izraeli připsat přes 300 sestřelů. 

Prevence nad zlato 

V lednu 1967 disponoval Izrael asi 300 stíhacími letouny v porovnání s 850 stíhačkami arabských států. Napětí se stupňovalo a bylo jen otázkou času, než se promění v regulérní válku. I přes sbližovací rozhovory se situace zhoršovala a v Tel Avivu se podle rčení „nejlepší obranou je útok“ rozhodli pro preventivní úder. Aby dosáhli maximálního účinku, zohlednili Izraelci kulturní zvyklosti nepřítele – k úderu na egyptská letiště mělo dojít krátce po úsvitu 5. června, kdy se muslimský personál modlí.

Pokračování: Sedmdesát let v boji proti přesile: Taktika izraelských stíhačů (2)

Vantoury, Mystére, Ouragany, Magistery, Super Mystére i Mirage III se vrhly do bleskového útoku na egyptská letiště, při němž zničily 32 stíhaček MiG-21 na zemi a těžce poškodily zařízení. Osmi pilotům nepřítele se podařilo odstartovat a sestřelit dva útočníky, ovšem všichni šli záhy v plamenech k zemi. Útok trval několik hodin a Izraelci vyřadili též odpalovací stanoviště protivzdušných raket SA-2 i další dvě desítky letounů MiG-19 a 21, které se přiřítily na pomoc z jihu. Protivníci, kteří nebyli přímo sestřeleni, museli nouzově přistát, neboť všechna letiště v doletu se nacházela v troskách. Egyptské stíhací letectvo přestalo existovat – z 340 strojů podlehly tři stovky izraelské palbě.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Královna měla pro Sarah Forbes Bonettu slabost – i ona se cítila v dětství osamělá a smutná.

Historie

Název dugong pochází z malajštiny, kde „duyung“ znamená „mořská dáma“. Vzhledově tato paralela dost vázne, ale je pravda, že v přítomnosti potápěčů se tito tvorové chovají velmi povzneseně.

Příroda

Rekonstrukce vikingské osady v L'Anse aux Meadows.

Věda

Inspektor Izraelského památkového úřadu s objeveným mečem.

Věda

Tropické cyklóny dostávaly jména už před několika staletími. Bouře byly tehdy pojmenovávány podle míst, kde působily velké škody nebo podle svatých.

Zajímavosti

Koncept lunární motorky Tardigrade.

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907