Sedmdesát let v boji proti přesile: Taktika izraelských stíhačů (1)

21.01.2020 - Miroslav Mašek

Izraelští stíhači prosluli agresivitou a oddaností vlasti. Za sedm desítek let bojů s letectvy arabských států prokázali nejen chladnou hlavu, ale i profesionalitu a mistrné zvládnutí svých strojů

<p>Po izraelském náletu v lednu 1967 na egyptská letiště zůstaly na zemi desítky zničených letounů.</p>

Po izraelském náletu v lednu 1967 na egyptská letiště zůstaly na zemi desítky zničených letounů.


Reklama

Letci s Davidovou hvězdou na křídlech si vydobyli respekt už za první arabsko-izraelské války v roce 1948, byť tehdy ještě létali na vrtulových spitfirech, mustanzích či aviích. Podobně jako samotné letouny přebírali z druhoválečných dob i taktické postupy – řada stíhačů se ostatně rekrutovala z jejích veteránů. 

Úspěšní od začátku

Skutečnou slávu si však židovští piloti získali až po přechodu na proudovou techniku v polovině 50. let. Prvními „turbínami“ ve výzbroji se staly francouzské letouny Dassault Ouragan. Výkonnostně zaostávaly za svým hlavním protějškem v podobě MiGu-15, ovšem lepší výcvik Izraelců hendikep vyrovnával.

Prvního vítězství dosáhl jeden z ouraganů 12. dubna 1956, kdy šel k zemi egyptský de Havilland Vampire. Za suezské krize v témže roce si ouragany připsaly na konto další čtyři „vampýry“ a dvakrát se střetly i s migy. Tentokrát souboje skončily poškozením izraelských letounů, ale oba se dokázaly vrátit na základny – právě kvalitní výcvik izraelských pilotů zabránil povrchněji připraveným Egypťanům využít lepších parametrů svých strojů.

Vládce Blízkého východu

Současně s ouragany používali stíhači i o něco modernější Mystére IVA od téhož výrobce. Jejich hvězdný okamžik přišel 30. října 1956, kdy se šest strojů dostalo do souboje s přesilou dvaceti „patnáctek“. Izraelci bez vlastních ztrát jeden mig sestřelili a několik poškodili. Následujícího dnes podstoupila dvojice mystére boj s dvojnásobným počtem vampyrů a během několika minut všechny zničila.

Dramatický výkonnostní nárůst znamenal příchod elegantních Mirage IIICJ začátkem 60. let. Ačkoliv šlo o letoun s omezeným doletem i nosností, který potřeboval dlouhou vzletovou dráhu, ve vzduchu se měnil na obratný stroj s příjemnou pilotáží dosahující dvojnásobku rychlosti zvuku. Po odladění dětských nemocí se z mirage stal vládce vzdušného prostoru Blízkého východu, jenž si měl za dvacet let služby v Izraeli připsat přes 300 sestřelů. 

Prevence nad zlato 

V lednu 1967 disponoval Izrael asi 300 stíhacími letouny v porovnání s 850 stíhačkami arabských států. Napětí se stupňovalo a bylo jen otázkou času, než se promění v regulérní válku. I přes sbližovací rozhovory se situace zhoršovala a v Tel Avivu se podle rčení „nejlepší obranou je útok“ rozhodli pro preventivní úder. Aby dosáhli maximálního účinku, zohlednili Izraelci kulturní zvyklosti nepřítele – k úderu na egyptská letiště mělo dojít krátce po úsvitu 5. června, kdy se muslimský personál modlí.

Pokračování: Sedmdesát let v boji proti přesile: Taktika izraelských stíhačů (2)

Vantoury, Mystére, Ouragany, Magistery, Super Mystére i Mirage III se vrhly do bleskového útoku na egyptská letiště, při němž zničily 32 stíhaček MiG-21 na zemi a těžce poškodily zařízení. Osmi pilotům nepřítele se podařilo odstartovat a sestřelit dva útočníky, ovšem všichni šli záhy v plamenech k zemi. Útok trval několik hodin a Izraelci vyřadili též odpalovací stanoviště protivzdušných raket SA-2 i další dvě desítky letounů MiG-19 a 21, které se přiřítily na pomoc z jihu. Protivníci, kteří nebyli přímo sestřeleni, museli nouzově přistát, neboť všechna letiště v doletu se nacházela v troskách. Egyptské stíhací letectvo přestalo existovat – z 340 strojů podlehly tři stovky izraelské palbě.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Standardní skotská se destiluje dvakrát a na její chuti se vedle surovin podepisuje i tvar kotlů. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Mezi členy posádky nejoblíbenější modul Cupola poskytuje jedinečné výhledy na Zemi i příležitost pro jejich zvěčnění. To druhé je ovšem složitější, než by se mohlo zdát. Jak vysvětluje Thomas Pesquet, polovinu dobrého výsledku tvoří příprava. Pořizování konkrétních snímků proto začíná plánováním v navigačním softwaru, který umožňuje vyhledat cíle v připraveném katalogu. Zároveň ukazuje, kde je právě den a noc, dále předpověď počasí, a hlavně budoucí oběžné dráhy stanice. Právě ty často představují limitující faktor. A pak – pokud ISS právě prolétá nad vybranou oblastí a výhled nekalí oblačnost – může vše zhatit nabitý pracovní harmonogram. Kosmonaut si přece jen nemůže od rozdělaného úkolu odskakovat, kdy se mu zachce... (foto: NASA, Thomas PesquetCC BY-NC-ND 2.0)

Vesmír

Hormon lásky pomáhá lidskému srdci. (foto: PixabayCC0)

Věda

Dokud nedošlo k jejímu zatčení, byla Alžběta Báthoryová považována za dobrou paní, která o své poddané během  manželovy nepřítomnosti pečovala a chovala se k nim vlídně. (foto: Alamy Stock Photo, Keith Corrigan)

Historie

Flak 36 se osvědčil jako protitanková zbraň. Zde v protiletadlové roli v britském Imperiálním válečném muzeu. (foto: Wikimedia Commons, Rickard ÅngmanCC BY-SA 3.0)

Válka

Pohoří Ťan-šan nad hladinou Toktogulské přehrady postavené na řece Naryn. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907