Sedmdesát let v boji proti přesile: Taktika izraelských stíhačů (3)

Izraelští stíhači prosluli agresivitou a oddaností vlasti. Za sedm desítek let bojů s letectvy arabských států prokázali nejen chladnou hlavu, ale i profesionalitu a mistrné zvládnutí svých strojů

28.01.2020 - Miroslav Mašek



V období po šestidenní válce Egypt a Sýrie doplnily prořídlé vzdušné síly pomocí sovětských dodávek stíhaček MiG-17, 19 i 21, stíhacích bombardérů Su-7 i dálkových bombardovacích Tu-16. Izraelští piloti se po předchozích vítězstvích cítili v bezpečí a převahu potvrzovali i v dalších příležitostných střetech. Kupříkladu 13. září 1973 napadly migy formaci phantomů a mirage u syrského pobřeží, jenže historie se opakovala a za cenu jedné stíhačky zničili Izraelci 13 strojů.

Jomkipurské drama 

Úspěchy však židovské velitele ukolébaly a 6. října téhož roku (na nejvýznamnější židovský svátek Jom kipur, kdy se na základnách nacházelo málo personálu) – udeřilo 250 letadel na izraelská letiště, radary a protiletadlová stanoviště. Šlo o podporu ofenzivy, při níž syrské a přetnout tanky měly židovský stát přetnut vedví.

V zoufalé situaci na promýšlení taktiky nezbýval čas a Chejl ha-avir se musel vrhnout do masivních úderů na obrněnce i pěchotu. Za 19 dnů bojů podniklo letectvo 10 000 bojových vzletů a výrazně přispělo k obratu ve válce. Krvavě za to ovšem zaplatilo – při protizemních úderech odepsalo 60 strojů, v dalších bojích asi padesátku. Téměř 240 letounů utrpělo poškození, byť 215 z nich se mechanikům podařilo opravit. Padlo minimálně 31 letců a dalších 14 skončilo v zajetí. Za své mrtvé se židovští letci pomstili sestřelením zhruba 300 strojů (údaje ve zdrojích kolísají od 277 do 360).

Vlastní stroje

Fakt, že se obránci nechali takřka fatálně zaskočit, vedl po válce k personálním změnám i úpravám systému pohotovosti záchytných stíhačů. Nejistá politická situace také vedla izraelský letecký průmysl k vývoji vlastních strojů, který vyvrcholil v polovině 70. let víceúčelovým bojovým letounem Kfir – výraznou modifi kací Mirage 5. Podstatně významnější posilu – potřebnou mimo jiné jako protiváhu vůči výkonným MiG-25 v egyptských barvách – pak představovaly nákupy letadel z USA.

Roku 1976 dorazily první stíhačky F-15A Eagle, jejichž piloti se školili přímo za oceánem. Elegantní a výkonný stroj měl Izraeli získat ztracenou vzdušnou nadvládu, dalšího roku navíc Tel Aviv objednal 75 víceúčelových „ef šestnáctek“ v jednomístné i dvoumístné verzi. Arabským pilotům měly začít zlé časy, neboť výcvik Izraelců se zaměřil na zachovávání zásad fungujících už od druhé světové války, nicméně s použitím nejmodernějších verzí řízených střel AIM-9 Sidewinder a AIM-7 Sparrow.

Zrádné léčky

Arabští letci Izraelce provokovali a snažili se je vylákat do vzduchu, aniž by poté přijali boj. Plukovník Uri Even-Nir vzpomínal: „Začátek roku 1970 znamenal období syrské nestoudnosti, kdy tamější stíhači číhali poblíž hranic, ale jakmile jsme odstartovali, stáhli se. Rozhodli jsme se tomu učinit přítrž.“ Velení Chejl ha-aviru reagovalo výcvikem pilotů v přípravě léček, při nichž měli protivníka zaskočit. Do akce kupříkladu vzlétaly dva týmy, z nichž první hrál roli návnady a poklidně hlídkoval ve vyšší letové hladině. Čtveřice dalších stíhaček mezitím vnikla v přízemním letu nad syrské území a čekala, až protivník odstartuje. Poté se tyto dva páry lovců obrátily zpět, čímž Syřanům uzavřely ústupovou cestu. Zároveň se z výšky snesla první skupina a obě formace sevřely nepřítele do kleští. 

Dokončení: Sedmdesát let v boji proti přesile: Taktika izraelských stíhačů (4)

Ačkoliv většinou taková taktika fungovala, někdy se při ní Izraelci nevyhnuli ztrátám. Právě roku 1970 při kladení léčky zahynul pilot Šlomo Weintraub, který v minulém roce poslal k zemi čtyři migy. Even-Nir popsal jeho poslední chvíle: „Hlásil jsem rádiem, že se kolem vyskytuje silná protiletadlová palba. Vtom jsem spatřil Weintraubův stroj stoupat, což bylo v rozporu s instrukcemi. (…) Když pilot nereagoval na dotazy v rádiu, vystoupal jsem za ním. Spatřil jsem, že mirage postrádá kryt kabiny a pilot zmizel. Říkal jsem si, že se katapultoval, jenže padák jsme neviděli. Náhle začala mirage klesat a zaryla se do země. Později jsme pochopili, že Šloma zabil přímý zásah granátu, který utrhl kryt kabiny. Hlava mrtvého kolegy se sklonila k přístrojové desce, takže to vypadalo, že stroj je prázdný…"


Další články v sekci