Šestá mise: Další let raketoplánu Boeing X-37B nebude tak tajný jako minulé mise

11.05.2020 - Stanislav Mihulka

Americký vojenský raketoplán X-37B strávil na oběžné dráze již 2 865 dní. Jak dlouho tam bude tentokrát?

<p>Raketoplán X-37B na nosné raketě</p>

Raketoplán X-37B na nosné raketě

Populární „tajný“ raketoplán Boeing X-37B se připravuje na další let na oběžnou dráhu. Mise označená Orbital Test Vehicle (OTV-6) by měla začít 16. května 2020, kdy by nosná raketa s raketoplánem měla odstartovat z kosmodromu Cape Canaveral Air Force Station na Floridě. Raketoplán sice stále oficiálně patří americkému letectvu, ale jeho start, akce na oběžné dráze a přistání budou v režii vesmírných sil U. S. Space Force. Minulým startem raketoplán jen těsně unikl hurikánu Irma, tentokrát bude start probíhat v tíživém stínu koronaviru.

Dosavadní starty raketoplánu X-38B byly vždy obestřeny velkými tajnostmi a o programu raketoplánu na oběžné dráze kolovaly jen náznaky a spousta dohadů. Tentokrát je to ale jiné. Americké vesmírné síly vydaly prohlášení, v němž do jisté míry prozrazují, co bude náplní mise OTV-6 na oběžné dráze. Řada věcí kolem mise raketoplánu ale stále zůstává tajemstvím.

Experimenty vojenského raketoplánu

Podle těchto informací by v útrobách 8,8 metrů dlouhého raketoplánu mělo probíhat několik experimentů. Jeden z nich zahrnuje testy „významných materiálů“ v kosmickém prostředí. Další experimenty se budou věnovat vlivu kosmického záření na semena rostlin a přeměně solární energie na mikrovlny, které by mohly přenášet takto získanou energii na Zemi. Součástí mise bude i vypuštění malého satelitu FalconSat-8, který postavili američtí kadeti, a který ponese dalších pět experimentů.

TIP: Americký vojenský raketoplán X-37B unikl hurikánu a úspěšně odstartoval

Předešlá mise raketoplánu OTV-5 skončila v říjnu 2019 po 780. Pokud budou Američané chtít dodržet tradici, tak by mise OTV-6 měla být zase o něco delší, ale takové informace opět nejsou k dispozici. Mise raketoplánu X-38B doposud trvaly dohromady 2865 dní, což je déle než 7 let. Oficiálně je jejich hlavním cílem testování opětovně použitelných technologií pro lety do vesmíru. Podle řady teorií se ale raketoplán věnuje především vývoji nových zpravodajských a vojenských technologií.