Severní oceán pokořen: Tanker s plynem ho poprvé proplul v zimě

17.02.2018 - Stanislav Mihulka

Globální oteplování otevírá Severní ledový oceán. A lodě toho využívají

Eduard Toll -<p>Plynový tanker Eduard Toll na historické plavbě zimním Severním ledovým oceánem</p>
Eduard Toll -

Plynový tanker Eduard Toll na historické plavbě zimním Severním ledovým oceánem


Reklama

Planeta se postupně otepluje. Je to znát především v polárních oblastech, které se stávají klimaticky příznivějšími. V polárních mořích mizí led a komerční lodě se dnes mohou dostat tam, kde to bylo ještě nedávno nemožné.

Tanker na zkapalněný zemní plyn Eduard Toll, což je gigantická loď o délce 299 metrů a nosností 97 tisíc tun, plující pod vlajkou Baham, nedávno vstoupil do historie plaveb polárními oblastmi. Jako první komerční loď totiž proplul Severním ledovým oceánem během zimy, aniž k tomu potřeboval pomoc ledoborce.

TIP: Nečekaný dopad: Globální oteplování zvyšuje radioaktivitu polárního oceánu

Eduard Toll je sice postavený tak, že sám dokáže prorazit skrz tenčí led, silnějším ledem by ale bez ledoborce rozhodně neproplul. Na své nejnovější cestě z jihokorejského přístavu, přes terminál v severním Rusku, až do francouzského přístavu Montoir, se tanker bez ledoborce obešel. Vše nasvědčujeme tomu, že se v Arktidě otevírá nová cesta pro celoroční námořní dopravu.

 

Reklama

  • Zdroj textu:

    ILF Science

  • Zdroj fotografií: Teekay Corporation

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907